Pematuhan PKP naik 95%; aplikasi navigasi ‘pecah rahsia’ lokasi sekatan jalan raya – menteri KDN

Pematuhan PKP naik 95%; aplikasi navigasi ‘pecah rahsia’ lokasi sekatan jalan raya – menteri KDN

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bakal memasuki fasa kedua pada Rabu ini, yang akan berlangsung sehingga 14 April 2020. Menurut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin, setakat hari ke-12 semalam, kadar peratusan pematuhan arahan itu meningkat kepada 95% dan angka itu diharap bertambah baik selepas ini.

“Sejak dilaksanakan pada 18 Mac lalu, sehingga hari ke-12, jumlah tangkapan terhadap mereka yang ingkar dan gagal mematuhi PKP bagi membendung wabak COVID-19 meningkat kepada 1,354 orang. Daripada jumlah itu, seramai 73 orang sudah dituduh di mahkamah. Ini menunjukkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) semakin bertegas,” ujarnya seperti mana yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Menurutnya lagi, jumlah sekatan jalan raya juga akan ditambah termasuk memberikan tumpuan kepada laluan bukan utama atau ‘jalan belakang’. Di mana langkah itu bagi membendung pergerakan segelintir pihak yang masih berdegil, melanggar arahan PKP supaya duduk di rumah masing-masing.

Pematuhan PKP naik 95%; aplikasi navigasi ‘pecah rahsia’ lokasi sekatan jalan raya – menteri KDN

“Kita terpaksa guna strategi ini kerana pengguna jalan raya yang menggunakan aplikasi panduan arah dan navigasi seperti Waze, mereka akan diberitahu lokasi-lokasi yang ada sekatan jalan raya. Mereka kemudian akan mencari jalan-jalan alternatif untuk mengelak melalui jalan yang ada sekatan.

“Justeru, kita akan lakukan sekatan-sekatan di laluan berkenaan sehingga memaksa mereka masuk ke laluan yang ada sekatan. Sebagai contoh di Kota Damansara yang terdapat banyak laluan, maka kita akan buat sekatan-sekatan,” katanya yang turu menambah tindakan itu perlu supaya orang ramai mematuhi arahan PKP dan tidak sewenang-wenangnya bergerak ke sana sini tanpa tujuan penting.

“Kita mohon semua rakyat supaya mematuhi arahan PKP dengan sebaik mungkin. Kita tidak mahu perkara ini (PKP) berlanjutan kerana ia akan membawa lebih banyak masalah dan tekanan kepada rakyat,” jelas beliau.

Team paultan.org sekali lagi merayu kepada anda semua, tolonglah patuhi PKP ini sekiranya kita tidak mahu ia dilanjutkan lagi. Sama-samalah kita membantu pihak kerajaan khususnya pasukan barisan hadapan untuk memutuskan rantaian penyebaran wabak pandemik COVID-19 ini. #duduksajadirumah #juststayathome

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required