PKP dilanjutkan sehingga 14 April – Perdana Menteri

PKP dilanjutkan sehingga 14 April – Perdana Menteri

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam perutusan khas yang disiarkan di kaca televisyen sebentar tadi telah memaklumkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang pada mulanya dijadualkan berakhir pada 31 Mac ini terpaksa dilanjutkan hingga 14 April 2020.

Beliau berkata, perkara itu dimaklumkan secara lebih awal kepada orang ramai bagi memberi ruang kepada rakyat untuk lebih bersedia menempuh tempoh lanjutan selama dua minggu itu.

“Saya diberikan taklimat oleh Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara, pola semasa menunjukkan kes positif COVID-19 yang baharu masih berlaku. Pola ini dijangka akan berterusan untuk beberapa ketika sebelum kes-kes baharu mula menurun. Ini menuntut kerajaan untuk meneruskan PKP bagi satu tempoh yang lebih lama,” katanya.

Sebelum itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador memaklumkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedia mengerahkan 18,000 anggota simpanannya jika tempoh PKP dilanjutkan.

PKP dilanjutkan sehingga 14 April – Perdana Menteri

Tambahnya, anggota terbabit akan dipanggil untuk bertugas mengikut keadaan semasa dan saranan Kementerian Kesihatan bagi mengawal penularan COVID-19.

“Saya memberi jaminan kita sudah bersiap sedia kalau ada kemungkinan (tempoh) PKP dipanjangkan, kita sudah bersedia dengan 18,000 anggota simpanan berbanding 42,000 anggota bertugas setiap hari. Keadaan ini bergantung kepada nasihat kementerian. Saya akan membuat persediaan dan akan menunggu kementerian itu untuk beri maklumat dan apabila diputuskan kalau PKP dipanjangkan polis bersedia melaksanakan tanggungjawab,” katanya seperti yang disiarkan oleh Berita Harian.

Seperti yang sebelum ini dimaklumkan, mulai 22 Mac lalu, seramai 7,500 anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) membantu pihak polis dalam mengawal keadaan di dalam negara. Jumlah keanggotaan berkenaan merangkumi ketiga-tiga cabang perkhidmatan ATM iaitu laut, udara dan darat.

Abdul Hamid turut berkata, pematuhan rakyat terdapat PKP kini dianggarkan berada pada tahap 92% selepas ia dilaksakanakan sejak 18 Mac lalu. “Anggaran itu dibuat berdasarkan statistik diperoleh daripada petugas polis yang membuat rondaan, pemantauan dan sekatan jalan setiap hari,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required