Pelumba NASCAR hilang penaja sebenar selepas tarik diri dari perlumbaan simulator hujung minggu lalu

Pelumba NASCAR hilang penaja sebenar selepas tarik diri dari perlumbaan simulator hujung minggu lalu

Seperti juga acara-acara sukan lain, hampir semua acara perlumbaan sukan bermotor dihentikan kerana pandemik Covid-19. Ini menyebabkan ramai pelumba-pelumba sebenar kini beralih ke perlumbaan maya atas talian, menggunakan simulator-ada yang suka-suka, ada juga yang semakin serius.

Hujung minggu lalu, penganjur perlumbaan NASCAR Amerika Syarikat telah mengadakan satu perlumbaan iRacing Pro Invitational yang berlangsung di litar maya Bristol Motor Speedway sebagai salah satu perlumbaan yang diadakan bagi mengisi kekosongan perlumbaan sebenar yang telah dibatalkan. Pelumba Richard Petty Motorsports, Bubba Wallace turut menyertai perlumbaan ini, namun beliau menarik diri dari perlumbaan setelah terlibat dengan insiden kemalangan pada lap ke-11.

Insiden tersebut menyaksikan Wallace dihimpit ke dinding oleh Clint Bowyer. Berang dengan apa yang dilakukan Bowyer, Wallace mengambil keputusan untuk berhenti terus dari perlumbaan berkenaan. Ramai peminat tidak berpuas hati dengan tindakan Wallace tersebut, namun dia memberikan respon “saya dah rosakkan hari ramai orang dengan menarik diri dari..permainan video..Bahaha. Permainan video” di akaun twitter peribadinya.

Pelumba NASCAR hilang penaja sebenar selepas tarik diri dari perlumbaan simulator hujung minggu lalu

Wallace mungkin menganggap perlumbaan ini sebagai ‘permainan video’, namun tidak untuk penajanya dalam dunia perlumbaan sebenar iaitu Blue Emu yang menarik tajaan mereka kerana tidak berpuas hati apa yang dilakukan oleh Wallace.

“Kami tidak lagi menaja Bubba. Boleh anda bayangkan jika dia buat perkara sama di litar sebenar? Saya pernah bekerja di NASCAR dan anda tidak akan mendapat pulangan semula dolar-untuk-dolar dengan pelaburan seperti ini,” kata naib presiden eksekutif Blue-Emu, Ben Blessing kepada Action Network.

“Kami sangka ini adalah rahmat buat kami. Tetapi selepas itu baru anda sedar bahawa anda bukan menaja pemandu NASCAR, tetapi anda menaja seseorang yang seperti anak saya yang berumur 13-tahun yang rosakkan alat kawalan permainan video ketika bermain permainan membina rumah,” jelas Blessing lagi.

Blessing turut memberitahu bahawa Blue-Emu menaja perlumbaan secara mingguan, dan selepas ini Richard Petty Motorsport tidak akan menerima invois untuk perlumbaan maya hujung minggu lalu kerana insiden yang terjadi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required