Lampu automatik kini menjadi mandatori di Jepun

Lampu automatik kini menjadi mandatori di Jepun

Menurut laporan oleh Driving Vision News, semua pengeluar kereta kini diwajibkan untuk memasang lampu utama automatik pada semua kenderaan baharu yang dipasarkan di Jepun, sekaligus menjadi negara pertama di dunia yang menjadikannya sebagai mandatori. Penguatkuasaan baharu ini disebabkan beberapa kes pejalan kaki dan penunggang basikal di kalangan warga emas yang dilaporkan terlibat dengan kemalangan jalan raya pada waktu senja kerana kebanyakan pemandu tidak menghidupkan lampu utama kenderaan mereka.

Langkah ini mewajibkan lampu utama pada kereta baharu dengan fungsi automatik bermula pada 1 April 2020, sementara model yang telah diperkenalkan sebelum tarikh berkenaan, masih dibenarkan untuk dijual tanpa lampu automatik sebelum Oktober 2021. Selain itu, bas dengan lebih 11 tempat duduk dan trak melebihi berat 3.5 tan juga perlu mengikut mandat berkenaan bermula April 2021. Sementara semua bas dan trak pula mulai Oktober 2023.

Ciri ini kemudiannya akan menjadi lanjutan pada jenis lampu automatik sedia ada pada sesebuah model, kerana secara automatiknya akan menyala apabila tahap pencahayaan ambien berada pada atau di bawah tahap tertentu, tidak kira sama ada pemandu menghidupkannya atau pun tidak.

Mandat ini menepati piawaian UN Regulation 48, yang menyatakan lampu utama perlu dihidupkan antara dua saat apabila tahap pencahayaan ambien kurang daripada 1,000 lux – iaitu lebih kurang 15 minit sebelum matahari terbenam ketika hari cerah. Atau pun, apabila pencahayaan ambien mencapai 7,000 lux, lampu utama tersebut akan menyala secara automatik antara lima hingga 300 saat.

Pemandu di Jepun perlu untuk mematuhi peraturan baharu ini; mengikut adat tempatan, lebih sopan jika pemandu mematikan lampu utama dan hanya menggunakan lampu posisi apabila menunggu di persimpangan lampu isyarat. Walau bagaimana pun, jika pemandu terlupa untuk menyalakan lampu hadapan sebaik sahaja lampu isyarat bertukar hijau, ada yang percaya mereka masih boleh melihatnya walau pun keadaan kian gelap.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required