Kadar kemalangan turun 70% sepanjang PKP – PDRM

Kadar kemalangan turun 70% sepanjang PKP – PDRM

Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah mengumumkan kadar kemalangan jalan raya menurun hampir 70% sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak ia dilaksanakan pada 18 Mac lalu.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman Datuk Azisman Alias, sebanyak 10,382 kes kemalangan direkodkan di seluruh negara dalam tempoh PKP yang telah berlangsung selama 32 hari dengan fasa ketiga bakal berakhir pada 28 April ini.

“Daripada jumlah keseluruhan itu, sebanyak 130 kemalangan maut membabitkan 145 kematian dicatat sehingga 14 April, manakala purata kemalangan ketika PKP fasa satu dan dua adalah sebanyak 370 kemalangan sehari.

“Trend ini menunjukkan penurunan hampir 70% yang mana sebelum pelaksanaan PKP, polis merekodkan sebanyak 1,500 kes kemalangan setiap hari dengan 16 hingga 17 maut dicatatkan. Dengan pelaksanaan PKP, trend kemalangan maut menunjukkan penurunan antara empat hingga lima kemalangan maut dicatatkan setiap hari,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Kadar kemalangan turun 70% sepanjang PKP – PDRM

Menurut Azisman, sebanyak 80% daripada jumlah kemalangan maut yang dicatatkan semasa PKP fasa satu dan dua, adalah membabitkan penunggang motosikal.

Mengenai persiapan polis menghadapi bulan Ramadan tidak lama lagi, Azisman berkata pihaknya masih meneliti beberapa perkara berkaitan dalam pelaksanaan arahan PKP serta bergantung kepada pengumuman dan polisi kerajaan.

“Untuk pihak saya, adalah lebih baik jika bilangan kenderaan atas jalan raya kurang, dan apabila diumumkan bahawa tiada bazar Ramadan, maka ia lebih baik.

“Kalau tidak, wabak COVID-19 ini tidak dapat diputuskan rantaiannya, (dan) ini akan memeningkan polis trafik dengan kenderaan yang banyak di tempat meletak kenderaan di tepi jalan berdekatan bazar,” katanya.

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini turut mengumumkan, sekatan jalan raya akan diperbanyakkan dan diperketatkan menjelang Ramadan ini bagi mengelakkan orang ramai membuat perjalanan rentas negeri untuk pulang ke kampung halaman.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required