PKP: Hari pertama fasa 3 catat 1,315 individu ditahan, 556,548 kenderaan diperiksa, 813 sekatan jalan raya

PKP: Hari pertama fasa 3 catat 1,315 individu ditahan, 556,548 kenderaan diperiksa, 813 sekatan jalan raya

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan seramai 1,315 individu ditahan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa ketiga dilaksanakan mulai semalam. Di mana daripada jumlah itu, seramai 1,226 individu direman dan 89 individu dijamin polis.

Katanya lagi, PDRM bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah mengadakan sebanyak 813 sekatan jalan raya di seluruh negara dan melakukan pemeriksaan ke atas 556,548 kenderaan.

“Sebanyak 56,052 pemeriksaan mengejut diadakan di seluruh negara dengan 6,364 premis diperiksa pihak berkuasa. Seramai 312 individu telah dituduh di mahkamah atas kesalahan mengingkari PKP manakala jumlah tangkapan kumulatif sehingga semalam adalah seramai 11,017 individu,” katanya seperti dilaporkan oleh Harian Metro.

Mulai PKP fasa ketiga ini, kerajaan telah bersetuju membenarkan PDRM tidak akan lagi beri tumpuan terhadap kompaun RM1,000 yang dikenakan kepada pesalah ingkar PKP. Sebaliknya pesalah PKP akan direman dan dihadap ke mahkamah.

Di bawah Seksyen 24 Akta 342 menyebut bahawa mahkamah boleh menghukum individu yang disabit kesalahan ini dengan denda maksimum RM1,000 atau pun penjara tidak lebih dua tahun (atau kedua-duanya sekali) atau lima tahun bagi kesalahan seterusnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required