JPJ buka semula kaunter urusniaga-bagi kenderaan perkhidmatan awam, barangan dan pelancongan saja

JPJ buka semula kaunter urusniaga-bagi kenderaan perkhidmatan awam, barangan dan pelancongan saja

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengumumkan akan membuka semula kaunter urusniaga bagi kenderaan perkhidmatan awam, barangan dan pelancongan mulai 29 April 2020. Walau bagaimana pun, waktu operasi bagi kaunter berkenaan adalah dari jam 8 pagi hingga 1 tengahari sahaja.

Manakala urusniaga yang terlibat bagi kenderaan perkhidmatan awam, barangan dan pelancongan adalah memperbaharui Lesen Kenderaan Motor (LKM), memperbaharui Lesen Memandu Malaysia dan Lesen Vokasional (GDL dan PSV) serta menyelesaikan senarai hitam dan pembayaran saman berhubung dengan dua urusan lesen berkenaan.

Senarai cawangan JPJ yang bakal membuka kaunter urusniaga berkenaan adalah seperti di bawah.


Klik untuk besarkan

JPJ turut berkata bagi urusniaga di kaunter yang melibatkan perkhidmatan yang lain, arahan pembukaan akan dikeluarkan berdasarkan perkembangan semasa isu pandemik COVID-19 dan keputusan kerajaan mengenai Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Sejak 20 Mac lalu, JPJ telah menutup semua perkhidmatan di kaunternya selaras dengan keputusan kerajaan melaksanakan PKP mulai 18 Mac 2020. Walau pun pada mulanya, JPJ telah memaklumkan pembukaan kaunter perkhidmatan di cawangannya (kecuali di UTC) beroperasi seperti biasa. Namun demikian, setelah mendapati kaunter-kaunter JPJ telah menjadi tempat orang ramai berkumpul, iaitu bertentangan dengan arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan, keputusan penutupan tersebut terpaksa diambil.

Bagi LKM kenderaan persendirian yang tamat tempoh dalam pelaksanaan PKP ini, anda boleh memperbaharuinya menerusi portal MYEG dengan transaksi bayaran secara dalam talian. Manakala cetakan bagi LKM anda juga akan dihantar menerusi perkhidmatan pos.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required