Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro C8 – PHEV 362 hp

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro C8 – PHEV 362 hp

Ini adalah Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro C8, yang merupakan versi wagon bagi model plug-in hybrid A6. Model sedan sebelum ini diperkenalkan pada bulan Oktober tahun lepas. Versi wagon ini masih menggunakan penggerak yang sama seperti versi sedannya, serta beberapa model lain seperti A7 Sportback dan Q5, dengan harga bermula RM71,940 euro (RM340,389).

Penggerak model ini terdiri daripada enjin empat silinder 2.0 liter TFSI berkuasa 248 hp dan 370 Nm yang dipadankan bersama transmisi klac berkembar tujuh kelajuan S-tronic, serta motor elektrik synchronous berkuasa 141 hp dan 350 Nm yang terletak antara enjin dan kotak gear.

Jumlah kuasa keseluruhan adalah 362 hp dan 500 Nm tork, yang mana cukup untuk memacu kenderaan ini 0-100 km/j dalam masa cuma 5.7 saat. Laju maksimum dihadkan pada 250 km/j semasa dalam mod hibrid sementara dalam mod elektrik penuh ia cuma boleh pergi maksimum 135 km/j. Menurut Audi, A6 Avant PHEV mampu memberikan penggunaan bahan api serendah 1.9 l/100 km.

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro C8 – PHEV 362 hp

Motor elektrik tersebut mendapat kuasa daripada bateri lithium ion berkapasiti 14.1 kWh, dan sekiranya menggunakan mod elektrik penuh, ia boleh memberikan jarak gerak hingga 51 km. Bateri ini boleh dicas menggunakan kabel Type 2, dan apabila disambung kepada stesen pengecas 7.4 kW, ia akan mengambil masa 2.5 jam untuk penuh.

Walaupun bateri ini diletakkan di dalam but, pemilik masih boleh menggunakan ruang simpanan sebesar 405 liter, ataupun 1,535 liter apabila tempat duduk belakang dilipat rata. Kapasiti ruang simpanan ini sudah tentu adalah kurang berbanding model bukan PHEV, iaitu 565 liter dan 1,680 liter.

Untuk kelengkapan, A6 Avant PHEV datang dengan pakej kemasan S Line dan kemasan hitam, bersama lampu utama Matrix LED, tempat duduk sport, pengawal pendingin hawa automatik empat zon, Audi Virtual Cockpit, suspensi sport, rim 19 inci dan angkup brek berwarna merah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required