PKP: SOP lebih longgar di zon hijau mungkin diumum minggu depan, perbincangan dalam peringkat akhir

PKP: SOP lebih longgar di zon hijau mungkin diumum minggu depan, perbincangan dalam peringkat akhir

Lanjutan dari kemungkinan kawasan-kawasan yang diiktiraf sebagai zon hijau akan diberi sedikit kelonggaran dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang disebut oleh Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob minggu lalu, beliau hari ini berkata prosedur operasi standard (SOP) tersebut mungkin akan diumum minggu hadapan, lapor Astro Awani.

Katanya dalam sidang media harian di Putrajaya sebentar tadi, Majlis Keselamatan Negara (MKN) kini dalam peringkat akhir bagi membentangkan perkara tersebut. Jelas beliau, pada peringkat awal, kelonggaran PKP tersebut kemungkinan dibuat secara berperingkat dan terhad untuk pergerakan dalam kawasan sahaja.

“Contohnya dalam kawasan projek perumahan awam (pangsapuri), jika sepanjang PKP ini semua penduduk didapati tiada gejala, mungkin kita benarkan mereka bawa anak-anak turun dari blok tapi tidak keluar dari kawasan itu.

PKP: SOP lebih longgar di zon hijau mungkin diumum minggu depan, perbincangan dalam peringkat akhir

“SOP yang dikeluarkan mungkin akan menentukan giliran blok dan masa yang akan ditetapkan. Ini semua sedang dirangka dan MKN sedang mendapatkan input daripada semua kementerian. Minggu depan kita boleh muktamadkan input yang dikaji oleh MKN bersama Kementerian Kesihatan (KKM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM). Kita akan umumkan nanti,” katanya.

Menteri berkenaan turut mengulas mengenai pertimbangan untuk melanjutkan operasi kedai makan sehingga jam 10 malam bagi kemudahan tempahan pelanggan berbuka puasa dan bersahur, di mana ia mungkin dipertimbangkan dalam SOP baharu membabitkan zon hijau.

“Setakat ini operasi kedai makan masih kekal dengan SOP lama iaitu sehingga jam 8 malam. Pelanggan perlu buat tempahan lebih awal. Namun SOP berdasarkan zon akan dipertimbangkan. Jadi mungkin boleh dipertimbangkan untuk zon hijau nanti. Tapi kena tunggu SOP (dibentangkan) MKN nanti,” jelasnya

Selain dari itu, menurutnya kerajaan turut sedang membuat pertimbangan untuk membenarkan premis pajak gadai yang berada dalam zon hijau untuk beroperasi semula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required