PKPB: Pembaharuan cukai jalan dan lesen memandu masih tertakluk di bawah pengecualian oleh menteri

PKPB: Pembaharuan cukai jalan dan lesen memandu masih tertakluk di bawah pengecualian oleh menteri

Minggu lalu Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumankan bahawa bermula hari ini (4 Mei 2020), kita sudahpun masuk ke fasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang membolehkan sebahagian besar perniagaan boleh beroperasi semula seperti biasa. Jadi adakah ini bermaksud mereka dengan cukai jalan dan lesen memandu yang telah tamat tempoh ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa satu hingga empat sudah boleh memperbaharuinya hari ini?

Menurut pengumuman Jabatan Pengangkutan Jalan, anda yang masih berhadapan dalam situasi berkenaan masih belum perlu memperbaharui dokumen-dokumen tersebut dalam tempoh PKPB ini.

“Bagi kenderaan persendirian, teksi dan e-hailing, adalah masih tertakluk di bawah pengecualian pembaharuan LKM dan lesen memandu seperti yang telah diberikan oleh YB Menteri Pengangkutan,” tulis jabatan berkenaan di laman facebook rasmi mereka.

Walaupun kaunter di pejabat JPJ telah dibuka sepanjang PKPB ini dengan waktu operasi dari 8 pagi hingga 1 petang, urusan-urusan pembaharuan cukai jalan, lesen (GDL dan PSV), penyelesaian senarai hitam dan pembayaran saman adalah hanya untuk kenderaan perdagangan (kecuali teksi dan e-hailing) sahaja.

PKPB: Pembaharuan cukai jalan dan lesen memandu masih tertakluk di bawah pengecualian oleh menteri

Langkah ini diambil bagi menyokong pengoperasian semula sektor ekonomi disamping mengurangkan risiko penularan wabak Covid-19, menurut JPJ.

Pada Mac lalu, menteri pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong telah mengumumkan bahawa mereka dengan lesen memandu dan cukai jalan tamat tempoh ketika PKP sedang berlangsung akan dikecualikan dari memperbaharuinya sehingga ke satu tarikh yang akan diumumkan.

Menurutnya, dengan kapasiti beliau sebagai menteri pengangkutan telah menggunakan peruntukan undang-undang di bawah Seksyen 66 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) dengan memberikan pengecualian kepada semua pemegang lesen memandu daripada keperluan memperbaharui lesen memandu masing-masing melalui suatu undang-undang khusus sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuatkuasa 25 Mac 2020.

Begitu juga dengan cukai jalan, dimana ia tidak perlu diperbaharuinya secepat mungkin, tetapi pemilik masih perlu memperbaharui insuran terlebih dahulu kerana walaupun dengan adanya pengecualian khas ini, para pemandu masih perlu membawa salinan sijil perlindungan atau e-cover note insurans ketika memandu sepanjang tempoh PKP. Ini bermakna, sesiapa yang mempunyai lesen memandu dan cukai jalan yang sudah luput masih boleh menggunakan kenderaan masing-masing dengan syarat kenderaan tersebut wajib memiliki perlindungan insurans yang sah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required