MOT akan bentangkan cadangan isu kenaikan tambang pengangkutan awam – Ismail Sabri

MOT akan bentangkan cadangan isu kenaikan tambang pengangkutan awam – Ismail Sabri

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan Kementerian Pengangkutan (MOT) akan membentangkan cadangan berhubung isu kenaikan tambang pengangkutan awam susulan pengurangan bilangan penumpang kepada separuh daripada biasa dalam mematuhi peraturan penjarakan sosial.

Ini disebabkan pihaknya mendapat rungutan daripada pengusaha pengangkutan awam susulan peraturan itu dan sedar bahawa ia sedikit sebanyak turut menyebabkan kenaikan harga tambang.

“Jadi MOT akan lihat perkara ini supaya tidak ada kerugian pada pengusaha-pengusaha pengangkutan awam. MOT akan membentangkan cadangan mereka di Mesyuarat Jawatankuasa Khas Menteri-Menteri nanti,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Beliau berkata demikian ketika ditanya aduan sesetengah pihak mengenai tambang pengangkutan yang agak tinggi dengan alasan diberikan pengusaha kerana terpaksa mengurangkan kapasiti penumpang.

Pada 4 Mei lalu, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana), pengendali rel urban dan bas henti-henti di Lembah Klang dan negeri-negeri lain serta perkhidmatan Rapid Ferry, memaklumkan pihaknya terpaksa mengehadkan jumlah penumpang untuk setiap satu perjalanan. Di mana untuk perkhidmatan tren, hanya menampung 50% penumpang daripada kapasiti penuh dan 30% untuk bas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required