PKPB: Pasangan suami isteri ‘PJJ’ boleh lakukan perjalanan rentas negeri seminggu sekali – Menteri

PKPB: Pasangan suami isteri ‘PJJ’ boleh lakukan perjalanan rentas negeri seminggu sekali – Menteri

Berita baik untuk pasangan suami isteri yang tinggal berjauhan atau berlainan negeri, atau ‘pasangan jarak jauh’, kerajaan telah memberikan kelonggaran untuk individu berkenaan melakukan perjalanan merentas negeri bagi berjumpa dengan pasangan masing-masing.

Walau bagaimana pun, perjalanan rentas negeri tersebut terhad untuk seminggu sekali sahaja dan individu terbabit perlulah mengemukakan permohonan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk mendapat kebenaran perjalanan merentas negeri.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata, keistimewaan itu hanya diberikan kepada pasangan yang berjauhan kerana bekerja di dua negeri berbeza.

PKPB: Pasangan suami isteri ‘PJJ’ boleh lakukan perjalanan rentas negeri seminggu sekali – Menteri

“Contohnya, suami di Johor Bharu manakala isteri berada di Melaka, justeru mereka ini terpisah kerana tuntutan kerja. Perdana Menteri sudah umum mereka ini boleh merentas negeri, kita setuju tetapi hanya boleh balik sekali seminggu untuk jumpa pasangan dan anak-anak.

“Mereka bagaimanapun perlu melaporkan hasrat berkenaan kepada PDRM untuk diberikan kebenaran merentas negeri,” katanya pada sidang media harian di Putrajaya hari ini.

Pada 10 Mei Lalu, selain mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilanjutkan hingga 9 Jun ini, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut memaklumkan bahawa pasangan suami isteri yang tinggal di negeri berasingan kerana faktor kerja akan diberi kelonggaran untuk membuat perjalanan rentas negeri. Di mana permohonan boleh dibuat menerusi aplikasi Gerak Malaysia atau datang sendiri ke balai polis terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required