PKPB: Pekerja yang berulang-alik antara Pulau Pinang-Kedah tidak perlu permit rentas negeri

PKPB: Pekerja yang berulang-alik antara Pulau Pinang-Kedah tidak perlu permit rentas negeri

Bagi pekerja yang berulang alik di antara Kedah dan Pulau Pinang, tidak perlu risau untuk mendapatkan surat kebenaran Polis DiRaja Malaysia (PDRM) bagi melakukan perjalanan rentas negeri.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara (SPU) ACP Noorzainy Mohd Noor telah mengesahkan pekerja terbabit hanya perlu menunjukkan pas kerja dan surat majikan jika diperiksa polis di sekatan jalan raya yang terdapat di sempadan negeri.

Kenyataan ini dikeluarkan selepas ada mesej tular di media sosial yang mendakwa pekerja berulang alik antara Kedah dan Pulau Pinang perlu mendapatkan surat kebenaran daripada polis bagi melakukan perjalanan rentas negeri.

PKPB: Pekerja yang berulang-alik antara Pulau Pinang-Kedah tidak perlu permit rentas negeri

“Sejak semalam, tular isu perlu dapatkan surat kebenaran daripada PDRM jika mahu melakukan rentas negeri bagi kategori bekerja malah ada pengguna laman sosial mendakwa mereka telah diarah patah balik oleh polis di sekatan jalan raya kerana tiada surat kebenaran.

“Jadi, saya nak jelaskan tidak perlu surat kebenaran daripada PDRM untuk rentas negeri, memadai mereka hanya tunjuk pas pekerja dan surat majikan. Cuma bagi rentas negeri untuk pulang ke kampung atau kes kecemasan atau kematian perlu dapatkan surat kebenaran dari ketua balai polis terdekat,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Beliau turut menambah, ketika ini terdapat tiga sekatan jalan raya di sempadan Pulau Pinang dan Kedah iaitu di Kampung Jambatan Merdeka, Pinang Tunggal dan Permatang Bendahari.

“Menerusi mesej yang tular itu, mereka turut mendakwa diarah berpatah balik oleh polis di sekatan jalan raya di Plaza Tol Sungai Dua menghala selatan, sedangkan tiada sekatan jalan raya di situ,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required