Selepas menghasilkan jentera lumba LMP1 Toyota Gazoo Racing TS 050 Hybrid, Toyota Gazoo Racing Yaris WRC dan juga Toyota GR Supra dalam bentuk kereta lumba Mini 4WD, Tamiya kini telah menjelmakan satu lagi model Toyota ke dalam versi tersebut – kali ini giliran hot-hatch Toyota GR Yaris yang baru sahaja didedahkan Januari lalu.

Berbanding tiga model sebelum ini yang menggunakan casis MA dengan konfigurasi motor di tengah, Mini 4WD GR Yaris ini dihasilkan dengan asas casis VZ motor di belakang. Casis VZ ini adalah antara casis terbaharu dari Tamiya serta casis pertama dengan bampar hadapan yang boleh dicabut, diperkenalkan ketika berlangsungnya All Japan Model & Hobby Show 2019 di Tokyo September tahun lalu.

Casis VZ ini juga sebenarnya adalah versi tingkat taraf dari casis VS, dihasilkan dengan rekaan separa-pelbagai-subframe. Antara ciri standard yang diberikan pada casis VZ ini adalah gear pinan karbon dan juga bearing tayar geseran rendah.

Manakala untuk badan atas pula, model ini diberikan rekaan GR Yaris yang sangat terperinci. Ia hadir dengan pelekat tingkap, lampu, gril dan juga bumbung karbon yang realistik. Model asas ini dihasilkan dalam warna putih.

Tamiya juga memberikan rim pelbagai jejari berwarna hitam pada kit standard ini dibaluti tayar getah nipis, menyamai rupa rim 18-inci pelbagai jejari berwarna hitam bersama tayar 225/40R18 pada GR Yaris sebenar.

Kit ini juga adalah kit produksi biasa dan tidak diumumkan sebagai kit edisi terhad. Jadi ia akan dijual di Jepun bermula Ogos ini dengan harga 1,210 yen atau sekitar RM 48.