Tamiya umum jentera LMP1 Toyota Gazoo Racing TS 050 Hybrid dalam bentuk kereta lumba Mini 4WD

Tamiya umum jentera LMP1 Toyota Gazoo Racing TS 050 Hybrid dalam bentuk kereta lumba Mini 4WD

Tamiya sebelum ini pernah menghasilkan jentera lumba Mini 4WD dengan badan yang diinspirasikan dari kereta sebenar seperti Daihatsu Copen dan juga Nissan Bee-1. Terkini, pengeluar model plastik terulung Jepun berkenaan mengumumkan kereta lumba LMP1 Toyota Gazoo Racing TS 050 Hybrid akan dijelmakan sebagai salah satu model dalam siri jentera lumba berskala 1/32 berkenaan.

Mini 4WD TS 050 tersebut dihasilkan menggunakan casis dari siri MA, iaitu casis dengan motor elektrik diletakkan pada bahagian tengah kereta, menjadikan ia sebagai kereta lumba dengan titik graviti yang sangat rendah. Penggunaan casis dengan enam roller standard tersebut juga menjadikan panjang keseluruhan kereta ini adalah 156 mm.

Apa yang menarik lagi, badan untuk Toyota Gazoo Racing TS 050 ini bukanlah diperbuat dari plastik keras seperti model Mini 4WD lain, sebaliknya diperbuat dari material polycarbonate seperti badan kebanyakkan model kawalan jauh (RC) yang bukan sahaja lebih ringan, malah boleh dibina dengan lebih terperinci. Walau bagaimanapun, Tamiya masih lagi belum mengumumkan harga model Mini 4WD ini, malah tarikh pelancarannya juga masih belum diumumkan.

Toyota Gazoo Racing TS 050 Hybrid membuat kemunculan sulungnya pada tahun 2016, dan ia bukan sahaja dibina untuk berlumba di Le Mans 24 Jam, malah turut berlumba di Kejuaraan Endurance Dunia (WEC). Kereta lumba dengan enjin turbo 2.4 liter V6 bersama sistem motor elektrik yang menghasilkan sekitar 1,000 hp ini kecundang tiga minit sebelum perlumbaan Le Mans 24 Jam 2016 tamat ketika ia sedang mendahului, namun akhirnya berjaya bergelar juara pada perlumbaan yang sama untuk musim 2017.

GALERI: Toyota Gazoo Racing TS 050 Hybrid

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required