Pemakaian topeng pelitup muka wajib di tempat dan dalam pengangkutan awam bermula 1 Ogos – Menteri

Pemakaian topeng pelitup muka wajib di tempat dan dalam pengangkutan awam bermula 1 Ogos – Menteri

Lanjutan dari pertimbangan kerajaan untuk mewajibkan pemakaian topeng muka seperti yang disebutkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada hujung minggu lalu kerana kes Covid-19 yang meningkat semula, nampaknya kata akhir untuk keputusan tersebut telah di buat – Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri mengumumkan perkara tersebut akan mula diwajibkan bermula 1 Ogos ini.

Bercakap dalam sidang media hariannya di Putrajaya sebentar tadi seperti yang dilaporkan Astro Awani, pemakaian topeng muka berkenaan akan diwajibkan di kawasan sesak seperti pengangkutan awam serta tempat-tempat awam. Beliau menjelaskan keputusan itu dibuat melihat kepada kadar peningkatan kes yang mula kembali meningkat selain pematuhan rakyat terhadap SOP semakin berkurangan.

“Kadar pematuhan SOP di kalangan orang ramai semakin menurun termasuk di dalam pengangkutan awam termasuk pemakaian pelitup muka dan penjarakan sosial dilihat tidak dipatuhi.

“SOP di tempat-tempat awam yang bersesak tidak diendahkan oleh segelintir pihak jadi kerajaan membuat keputusan untuk mewajibkan pemakaian pelitup muka bermula 1 Ogos di kawasan awam yang sesak,” katanya.

Pemakaian topeng pelitup muka wajib di tempat dan dalam pengangkutan awam bermula 1 Ogos – Menteri

Dalam perkembangan sama, Ismail turut memberi amaran kepada di premis-premis makanan yang dilihat semakin lalai dalam melaksanakan SOP untuk mencegah jangkitan Covid-19 ini.

“Terdapat premis makanan yang tidak endahkan pematuhan SOP seperti penjarakan meja meskipun kerajaan telah memberi kelonggaran.

“Oleh itu, kerajaan memutuskan untuk mengambil tindakan tegas terhadap premis termasuk pengunjung yang gagal mematuhi SOP sama ada kompaun, tindakan mahkamah, atau penutupan kedai,” jelasnya lagi dan menambah kesemua keputusan tersebut mengambil kira keadaan perkembangan Covid-19 di negara dengan terdapat pertambahan kluster-kluster baharu termasuk dan juga peningkatan kes serta nasihat oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia.

Walau bagaimanapun, Ismail tidak menjelaskan bentuk hukuman bagi mereka yang melanggar arahan kewajipan untuk memakai topeng muka ini. Namun menurut apa yang disebut oleh Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah tempoh hari, jika ia diwajibkan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342), mereka yang gagal memakainya boleh dikenakan denda RM1,000 atau penjara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required