Lamborghini SCV12 – lagi teaser hypercar V12 830 PS

Lamborghini SCV12 – lagi teaser hypercar V12 830 PS

Dalam masa beberapa bulan yang lepas, Lamborghini telah mengeluarkan beberapa teaser untuk model baru mereka, yang merupakan sebuah hypercar khas untuk kegunaan litar sahaja. Ia dipanggil sebagai SCV12 dan dikatakan bakal menggunakan enjin NA V12 paling berkuasa pernah dihasilkan oleh syarikat itu.

Model baru ini akan dibuat oleh cabang sukan permotoran Lamborghini, iaitu Squadra Corse dan enjin V12 6.5 liter itu diberitahu mampu menghasilkan sekitar 830 PS dan dipadankan bersama transmisi sequential enam kelajuan daripada Xtrac, untuk menghantar kuasa kepada roda belakang.

Demi memastikan kereta masih stabil dengan kuasa seperti itu, ia diterapkan dengan pelbagai ciri rekaan yang mengambil penting kecekapan aerodinamik serta daya tolak ke bawah (downforce), sehingga melebihi sebuah kereta lumba GT3. Bonet hadapannya mempunyai dua corong udara serta lekuk untuk menghalakan udara ke skup atas bumbung.

Lamborghini SCV12 – lagi teaser hypercar V12 830 PS

Memandangkan model ini tidak perlu mengambil kira keselamatan pejalan kaki atau peraturan jalan, perekanya dapat meletakkan splitter yang menonjol keluar di hadapan, sirip tajam di bahagian tepi serta sayap belakang besar yang dibuat daripada gentian karbon.

Kalau anda perhatikan lebih lagi, model ini malah tidak mempunyai lampu seperti kereta biasa dan cuma menggunakan unit berbentuk heksagon yang terletak bucu bawah bampar. Ciri lain padanya adalah seperti casis gentian karbon sepenuhnya, dengan kotak gear menjadi penyokong struktur, serta suspensi belakang jenis pushrod yang dipasang terus untuk mengurangkan berat. Rim adalah unit magnesium 19 inci di hadapan dan 20 inci di belakang, dibalut tayar slick Pirelli.

Lamborghini masih belum mendedahkan harga model ini, tetapi ia hanya akan dikeluarkan dalam jumlah terhad dan pembeli juga akan menerima program pemanduan khas di beberapa litar terkemuka dunia. Semasa sesi litar itu, mereka akan dibantu oleh jurutera Squadra Corse dan bimbingan pelumba profesional yang juga juara 24 Hours of Le Mans lima kali, Emanuele Pirro.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required