BMW M3 Touring – teaser wagon M3 pertama disiar!

BMW M3 Touring – teaser wagon M3 pertama disiar!

Mengikut kebiasaan sebelum ini, BMW M3 cuma ditawarkan dalam versi sedan empat pintu, coupe dua pintu dan cabriolet dua pintu. Setakat ini model M3 dalam bentuk wagon belum pernah ada (kecuali model prototaip) tetapi nampaknya ia bakal berubah – satu teaser BMW M3 Touring G81 didedah sendiri oleh BMW M.

Sama seperti BMW M3 G80, model wagon G81 ini akan menggunakan enjin sama, iaitu unit enam silinder sebaris 3.0 liter S58 yang mampu menghasilkan 480 PS dan diberikan standard dengan transmisi manual enam kelajuan serta pacuan roda belakang. Pilihan transmisi lain yang disediakan adalah automatik lapan kelajuan.

Kita juga sudah tahu bahawa enjin ini boleh ditala untuk menghasilkan 510 PS dan 650 Nm, dan akan digunakan pada model prestasi M3 Competition. Dengarnya varian ini akan mendapat kotak gear automatik secara standard serta pilihan pacuan semua roda M xDrive pada masa hadapan. Sistem AWD ini mungkin diambil daripada M5 dan M8, sekali dengan mod pacuan belakang sahaja.

BMW M3 Touring – teaser wagon M3 pertama disiar!

BMW M memberitahu ujian intensif bagi M3 Touring G81 ini akan bermula dalam masa beberapa hari dan pasukan mereka akan membuat talaan lebih terperinci di litar Nurburgring sebagai sebahagian daripada program pembangunan dalam masa dua tahun. Ini mungkin memberi makna versi Touring tidak akan dilancar sekali dengan M3 dan M4 bulan depan.

Kita boleh menjangka barangan prestasi M seperti casis dengan suspensi yang dinaik taraf, brek lebih kuat, penampilan lebih garang, fender lebih lebar, rim 19 inci, cermin sisi M, diffuser belakang serta empat muncung ekzos.

GALERI: Spyshot BMW M3 G80

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required