VIDEO: Geely CMA Super Factory — tinjau dari dekat

Geely telah mengeluarkan video jelajah fasiliti kilang pemasangan CMA Super Factory syarikat itu yang terletak di Luqiao, Taizhou di mana model-model seperti Lynk & Co 01, Polestar 2 dan the Volvo XC40 untuk pasaran China dikeluarkan. Klip videonya ringkas, membawa penonton ke beberapa bahagian dan kawasan dalam kilang berkenaan, meninjau proses pemasangan kenderaan yang dijalankan.

Dipenghujung video, dapat dilihat beberapa model berbeza berkongsi ruang lantai yang sama, menandakan perkongsian platform CMA pada model-model terbabit – melibatkan tiga model semuanya – dari jenama yang berlainan di bawah pengurusan kumpulan Geely. Disebabkan itulah fasiliti berkenaan dikenali sebagai CMA Super Factory.

Pada Ogos, Geely mengumumkan syarikat itu telah mengeluarkan dalam jumlah terkumpul sebanyak 600,000 unit kenderaan berasaskan platform CMA bagi tempoh sepanjang Julai lalu, bagi kedua-dua kumpulan Geely dan Volvo. Model seterusnya yang bakal muncul dengan binaan CMA ini ialah versi produksi bagi model Geely Preface, yang dijangka dilancarkan pada suku keempat tahun ini.

Lagi model yang menggunakan platform CMA ialah Geely FY11, yang akan dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbocas empat-silinder dengan janaan 235 hp dan 350 Nm tork. Sama seperti Volvo XC40 pula, FY11 dijangka akan ditawarkan dalam versi pacuan depan dan juga semua roda, dengan reka bentuk yang mengambil rupa dari BMW X4 dan Mercedes-Benz GLC Coupe.

Pengeluaran Volvo XC40 di kilang Luqiao ini bermula pada April 2019, menjadi kilang pengeluaran kedua bagi SUV kompak itu selepas fasiliti Volvo di Ghent, Belgium. Volvo juga telah menjual lebih daripada 100,000 unit XC40 setakat ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required