Kia Grand Carnival 2021 didedah — 3.5L V6 294 PS dan 2.2L diesel 202 PS, sistem keselamatan lengkap

Kia Grand Carnival 2021 didedah — 3.5L V6 294 PS dan 2.2L diesel 202 PS, sistem keselamatan lengkap

Kia akhirnya mendedahkan perincian penuh bagi model MPV Grand Carnival generasi keempat, yang mula dijual untuk pasaran Korea Selatan semalam. Di dalam penampilan terbaru ini, Kia menyebut kenderaan ini sebagai “Grand Utility Vehicle”.

Kelainannya dengan frasa itu ialah Grand Carnival terbaru ini memanfaatkan beberapa sentuhan rekaan gaya SUV, seperti skid plat warna perak di depan dan belakang, body cladding keliling badan dan landasan pada bumbung. Proportion keseluruhan reka bentuknya juga diperbaharui sedikit berbanding model sebelumnya – bahagian overhang lebih pendek dan bonet lebih panjang serta posisi tiang A sedikit ke belakang.

Penampilan “tiger nose” pada wajah depan juga diberi sentuhan baru, kini bersekali dengan bahagian gril, lampu utama projektor berkembar dan DRL LED yang unik membentuk wajah baru bagi MPV ini. Dari tepi, visual permukaan yang ada diringkaskan lagi dengan hanya ada satu garis bahu dari depan. Tiang A dan D pula dihitamkan, memberikan kesan bumbung terapung. Ini disertai juga oleh “sirip” pada tiang C untuk memberikan kelainan.

Kia Grand Carnival 2021 didedah — 3.5L V6 294 PS dan 2.2L diesel 202 PS, sistem keselamatan lengkap

Dengan badan yang agak besar, dan tersorok dengan agak baik di bawah lengkung tayarnya ialah pilihan rim aloi yang ditawarkan terdiri daripada saiz 17, 18 atau 19-inci. Lapan warna pilihan disediakan kepada pelanggan. Di dalam, banyak juga kelainan yang ditampilkan berbanding model lama. Rekaan papan pemuka horizontal, konsol tengah yang tinggi dengan tombol gear bulat ala Jaguar serta paparan 12.3-inci.

Kluster instrumen digital dan skrin sentuh bagi infotainmen juga dilapik oleh material kaca yang nampak kemas. Bergantung kepada pasaran, Apple CarPlay dan Android Auto, telematik live dan Kia Live Sevices turut ditawarkan.

Untuk memudahkan interaksi oleh penumpang kerusi belakang, penumpang di depan disediakan kamera kecil serta satu fungsi untuk menyaringkan lagi suara melalui pembesar suara belakang. Mereka yang di belakang pula boleh menggunakan sistem pengesanan suara untuk mengawal fungsi infotainmen dan lain-lain.

Kia Grand Carnival 2021 didedah — 3.5L V6 294 PS dan 2.2L diesel 202 PS, sistem keselamatan lengkap

Saiz badan yan lebih besar juga menyediakan ruang kabin yang selesa. Model baru ini 40 mm lebih panjang 5,155 mm, dengan 30 mm daripadanya menyumbang kepada jarak antara roda 3,090 mm. Bahagian overhang belakang juga ditambah 30 mm menjadi 1,130 mm, memberi kelebihan ruang bagi kerusi barisan ketiga dan ruang barangan. Lebar pula ditambah 10 mm menjadi 1,995 mm.

Dengan semua kerusi tegak, ruang barangan yang tersedia ialah 627 liter. Dan, jika hanya dua tempat duduk depan digunakan, ruang yang ada mencecah 2,905 liter. Untuk memudahkan pengguna memunggah barangan, bukaan ruang berkenaan juga direndahkan sebanyak 26 mm. MPV ini datang dengan konfigurasi tujuh, sembilan dan 11-tempat duduk dalam tiga barisan. Barisan kedua menerika Premium Relaxation Seats.

Dari segi keselamatan, Grand Carnival baru ini lengkap dengan semua ciri bantuan pemanduan, sekali lagi bergantung kepada pasaran mana ia dijual. Antara senarainya ialah ciri AEB dengan pengesanan pejalan kaki atau pengayuh basikal, kawalan melayar adaptif, ciri pembetulan lorong, tinjauan titik buta, amaran lintasan trafik belakang, pengecaman papan tanda dan amaran perhatian pemandu.

Kia Grand Carnival 2021 didedah — 3.5L V6 294 PS dan 2.2L diesel 202 PS, sistem keselamatan lengkap

Pilihan enjin pula terdiri daripada tiga; 3.5 liter V6 yang menghasilka 294 PS dan 355 Nm tork. Unit ini datang dengan ciri penyejukan kitaran semula gas ekzos, pengurusan termal bersepadu dan sistem aliran-silang untuk lebih cekap. Ada juga pasaran akan menerima versi janaan 272 PS dan 332 Nm.

Selain itu, enjin 2.2 liter Smartstream empat-silinder turbodiesel turut ditawarkan. Ia kini menggunakan blok aluminium yang menggantikan blok besi, dan jimat 20 kg berat. Ia juga dilengkapi dengan penyuntik bertekanan tinggi, shaft pengimbang baru, sistem pengurusan termal – unit ini menghasilkan 202 PS dan 440 Nm.

Semua enjin digandingkan bersama transmisi automatik lapan-kelajuan. Model ini juga menggunakan sistem suspensi mandiri yang diperbaharui serta aspek NVH yang dipertingkat bagi menawarkan pengalaman yang lebih selesa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required