Malaysia Speed Festival & SIC anjur Merdeka Race 2020 bersama – MCS & MSF Superturismo, 29-30 Ogos

Malaysia Speed Festival & SIC anjur Merdeka Race 2020 bersama – MCS & MSF Superturismo, 29-30 Ogos

Untuk edisi MSF Merdeka Enduro tahun ini, Malaysia Speed Festival (MSF) mengumumkan bahawa mereka bakal bekerjasama dengan pihak Litar Antarabangsa Sepang (SIC) bagi menganjurkan acara sukan permotoran empat roda terbaik di Malaysia pada 29 dan 30 Ogos, menjadikan ia sebagai acara perlumbaan empat roda terbesar pernah dianjurkan dalam negara.

Merdeka Race yang belangsung di Litar Sepang saban tahun sebenarnya berasal dari perlumbaan yang dianjurkan Proton iaitu perlumbaan Proton Merdeka 300 km. Perlumbaan pertama berkenaan diadakan buat pertama kali pada tahun 1998 dan menampilkan pelbagai kategori bagi membolehkan Proton Putra, Satria dan Wira berlumba. Edisi pertama perlumbaan berkenaan dimenangi oleh Keifli Othman dan Zureen Zulkifli dengan memandu Proton Putra dari pasukan Genesis World.

Namun pada edisi tahun 1999, perlumbaan tersebut dilanda kontroversi apabila sistem pemasa elektronik yang digunakan mengalami masalah, menyebabkan keputusan rasmi tidak dapat dikeluarkan sehingga ke hari ini.

Selepas itu, SIC mula mengambil inisiatif dan menganjurkan perlumbaan Merdeka Millennium Endurance 12-Jam (MME) pertama pada tahun 2000. Untuk perlumbaan pertama tersebut, Proton PERT Evo dari pasukan Petronas EON Racing Team (PERT) yang pandu oleh trio Karamjit Singh, Jimmy Low dan Tommy Lee berjaya dinobatkan sebagai juara, menewaskan 70 kereta lain.

Malaysia Speed Festival & SIC anjur Merdeka Race 2020 bersama – MCS & MSF Superturismo, 29-30 Ogos

Sepanjang penganjuran MME, Tommy Lee dinamakan sebagai pelumba paling berjaya dengan memenanginya pada tahun 2000, 2001 dan 2002, serta satu-satunya pemandu yang berjaya mencapai keputusan hattrick. Satu-satunya pasukan yang berjaya memenangi MME dua tahun berturut-turut pula adalah pasukan Proton R3 pada tahun 2005 dan 2006, ketika itu pasukan berkenaan diketuai oleh Tengku Djan Ley.

Menang di MME walaupun sekali sudahpun dikira satu pencapaian besar, kerana ia memerlukan perancangan yang teliti, usaha dan kosentrasi setiap ahli pasukan, dan ia memerlukan komitmen serta persefahaman dari pasukan – apatah lagi jika menang lebih dari sekali, secara berturut-turut.

Ini antara detik-detik keemasan ketika zaman kegemilangan MME dimana grandstand dipenuhi dengan penonton serta lagu kebangsaan yang dinyanyikan pada tengah malam Merdeka sebelum perlumbaan bermula dinyanyikan oleh Datuk Siti Nurhaliza.

Malaysia Speed Festival & SIC anjur Merdeka Race 2020 bersama – MCS & MSF Superturismo, 29-30 Ogos

Walau bagaimanapun, pada tahun 2009 format perlumbaan MME diubah – ia hanya disertai oleh kereta-kereta GT, manakala kategori lebih kecil dialih ke satu lagi perlumbaan yang dikenali sebagai Sepang 1000 KM (S1K). Ini menyebabkan penyertaan pada grid permulaan semakin kurang. Penonton juga semakin sedikit di mana ia sudah dilihat seperti perlumbaan untuk ‘orang kaya’ secara tidak langsung memutuskan hubungan dengan peminat sukan bermotor pada peringkat akar umbi.

Kemudian pada tahun 2014, MME telah bekerjasama dengan Stephane Ratel Organisation (SRO) dan ia dijenamakan semula sebagai perlumbaan Sepang 12-Jam, dan tidak lagi diadakan ketika sambutan Hari Kemerdekaan, sebaliknya dianjak ke bulan Disember pada tahun 2015. Walau bagaimanapun, kerana kurang penonton, perlumbaan ini diadakan buat kali terakhir pada tahun 2016.

Bagi mengembalikan semula era kegemilangan MME ini, bermula pada tahun 2018, MSF telah mengadakan perlumbaan tahunan Enduro mereka pada hujung minggu sambutan hari kemerdekaan. Pusingan istimewa bercorak endurance yang dilangsungkan lebih lama dari pusingan-pusingan lain ini juga merupakan perlumbaan rasmi pertama sebelah malam yang diadakan di Sepang sejak lampu limpah baru di litar berkenaan di pasang.

Malaysia Speed Festival & SIC anjur Merdeka Race 2020 bersama – MCS & MSF Superturismo, 29-30 Ogos

Lebih 200 kereta menyertai perlumbaah MSF Merdeka Enduro 2018 dan ia turut menyajikan aksi yang cukup luar biasa apabila Proton Satria 2.0L turbo 4WD yang dibangunkan oleh pasukan tempatan, Team Fatboy Racing berentap dengan Mitsubishi Lancer Evo IX pasukan World Pump Racing Thailand Corredor. Walau bagaimanapun diakhir perlumbaan, ia dimenangi oleh Honda Civic Type R EK9 dengan enjin K24 dari pasukan Evotec Empire-M, dipandu oleh Shazull Hisham dan Hafiz Bachok.

Untuk tahun 2020, nampaknya perlumbaan Merdeka Race akan sekali lagi menjadi perlumbaan endurance yang ulung apabila MSF bersama SIC akan menggabungkan MSF SuperTurismo dan juga Malaysia Championship Series dilangsungkan serentak. Jadi acara ini akan menjadi acara perlumbaan selama dua hari yang padat dengan enam perlumbaan endurance dalam pelbagai kategori. Dianggarkan 250 kereta akan mengambil bahagian, menjadikan ia acara perlumbaan empat-roda paling besar di Malaysia.

Walau bagaimanapun dengan situasi pandemik Covid-19 dan kita masih lagi berada dalam fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), acara ini akan berlangsung tanpa penonton di SIC. Tetapi, semua aksi perlumbaan ini boleh anda ikuti secara langsung menerusi laman Facebook MSF dan Facebook Sepang Circuit, serta ulangannya akan disiarkan di televisyen menerusi saluran Astro Arena 801/802 HD minggu berikutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required