GALERI: Jaguar F-Pace 30t R-Sport — 300 PS, RM485k

GALERI: Jaguar F-Pace 30t R-Sport — 300 PS, RM485k

Julai lalu, Jaguar Land Rover Malaysia telah melancarkan F-Pace 30t terbaru, yang menampilkan enjin yang lebih prestasi 2.0 liter Ingenium turbo empat-silinder. Awalnya, hanya 20 unit sahaja yang ditawarkan, tetapi ini mungkin bukan lagi situasinya memandangkan model terdahulu dengan janaan 250 PS yang diperkenalkan pada tahun 2018 sudah tiada stok.

Pada penawaran terbaru ini, enjin Ingenium 2.0 liternya mampu menghasilkan kuasa sebanyak 300 PS pada 5,500 rpm dan tork 400 Nm dari 1,500 hingga 4,500 rpm. Angka tersebut mewakili 50 PS dan 35 Nm peningkatan berbanding F-Pace sebelum ini, yang menghasillkan sebanyak 250 PS dan 365 Nm. F-Pace ini dilengkapi dengan sistem transmisi 8HP45 ZF dan pacuan semua-roda AWD.

Bagi aspek prestasi, F-Pace 300 PS ini boleh mencapai pecutan dari sifar ke 100 km/j dalam masa 6.1 saat dengan kelajuan maksimum 233 km/j – versi 250 PS mengambil masa 6.8 saat untuk mencapai pecutan tersebut.

GALERI: Jaguar F-Pace 30t R-Sport — 300 PS, RM485k

Jaguar F-Pace 30t ini ditawarkan dalam tiga tingkas spesikasi; bermula dengan yang paling asas Prestige, disusuli dengan R-Sport Mid-Spec dan R-Sport Hi-Spec. Kit standard yang disenaraikan bagi ketiga-tiga varian termasuklah pintu belakang berkuasa dengan operasi automatik, sistem infotainmen Touch Pro 10-inci, sokongan Android Auto dan Apple CarPlay, bantuan mengekalkan lorong dan pemantauan keadaan pemandu.

Bagi tingkat paling asas Prestige, ia didatangkan dengan roda aloi “Style 5031” lima-jejari 20-inci dengan kemasan Grey Diamond Turned, lampu utama LED, kawalan suhu dwi-zon, kerusi balutan kulit, sistem pemantauan tekanan tayar, tuil untuk tempat duduk belakang dan tempat duduk belakang yang boleh dibaringkan dengan larasan kuasa.

Spesifikasi R-Sport Mid pula ditambah dengan lampu utama LED adaptif dengan bantuan lampu tinggi automatik, lampu nyalaan siang LED, sistem pencahayaan suasana untuk kabin dan rel bumbung hitam berkilat. Sementara bagi R-Sport Hi pula ia menerima tambahan Adaptive Surface Response (AdsR), yang mampu mengesan perbezaan antara permukaan untuk cengkaman yang lebih maksimum dengan mengubah larasan enjin dan brek, bersama roda 22-inci.

GALERI: Jaguar F-Pace 30t R-Sport — 300 PS, RM485k

Pilihan warna terdiri daripada enam warna untuk luaran, termasuklah Fuji White, Santorini Black, Eiger Grey, Portofino Blue, Firenze Red dan Indus Silver. Harga atas jalan bermula pada RM436,420.82 tanpa insurans untuk Prestige, yang telah pun dimasukkan dengan 50% potongan bagi cukai jualan model CBU seperti yang diumumkan oleh kerajaan hingga akhir tahun 2020.

Bagi R-Sport Mid pula ia ditawarkan pada harga RM470,212.97, sementara R-Sport Hi berharga RM485,433.81. Semua varian yang dijual turut didatangkan dengan program Jaguar Care termasuk jaminan lima-tahun, servis percuma lima-tahun dan tiga-tahun bantuan tepi jalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required