Ini bukan edit, ini betul-betul – tanpa berselindung, Proton telah mendedahkan rupa sebenar model yang paling ditunggu-tunggu tahun ini iaitu SUV segmen-B Proton X50!

Seperti yang anda boleh lihat, gril infinite weave pada versi produksi sebenar X50 ini adalah hampir sama seperti yang dibayangkan oleh Theophilus Chin sebelum ini dengan jalur sekeliling berwarna merah. Namun rekaan pada model sebenar ini tampil dengan logo ‘Thundercats’ Proton yang lebih besar.

Juga dapat dilihat, bahagian lain X50 masih lagi kelihatan seiras dengan kembar pasaran China yang menjadi asasnya iaitu Geely Binyue. Ia menerima warna badan dua tona dengan kemasan hitam berkilat pada bahagian bawah badan dan juga bumbung.

Model yang dipaparkan ini berkemungkinan dari versi varian tertinggi, menerima set rim aloi paling besar dengan kemasan dua tona.

Pada bahagian dalaman pula, ia juga kelihatan seiras dengan Binyue, menampilkan tema warna merah-hitam (juga mungkin untuk varian lebih tinggi), paparan instrumen digital dengan skrin LCD bersiaz tujuh-inci, serta skrin ‘terapung’ definasi tinggi bersaiz 10.25-inci. Juga dapat dilihat, kabin belakang X50 ini turut menerima liang pendingin hawanya sendiri.

Tiada perincian lain yang didedahkan oleh Proton menerusi teaser kali ini, kecuali memberitahu bahawa model ini bakal dilancarkan dalam masa terdekat.

Proton X50 dijangka bakal menerima unit janakuasa sama seperti versi tertinggi Binyue pada pasaran China iaitu enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo menjana 174 hp/255 Nm dan kotak gear klac-berkembar tujuh-kelajuan automatik.

Ia juga dijangka bakal menerima kelengkapan-kelengkapan seiras dengan Binyue seperti ungsi pemanduan sendiri tahap 2 dengan ciri-ciri seperti cruise control adaptif dan bantuan parkir dan sistem brek kecemasan automatik (AEB).

Imej kunci untuk model ini juga telah terdedah baru-baru ini, dan nampaknya hampir pasti ia turut menampilkan fungsi untuk menghidupkan enjin dari jarak jauh. Jadi bagaimana? Makin tak sabar dengan pelancaran model yang paling dinanti-nantikan ini?