Audi R8 Green Hell diperkenalkan – terhad 50 unit saja

Audi R8 Green Hell diperkenalkan – terhad 50 unit saja

Audi telah pun memperkenalkan model edisi khas R8 Green Hell, yang diproduksikan sebanyak 50 unit sahaja untuk pasaran global. Dengan namanya ‘Green Hell’, kemasan luaran diberikan warna Tioman Green gelap secara standard (diadaptasikan dari jentera lumba R8 LMS). Walau bagaimana pun, pelanggan boleh memilih rona lain termasuk Ibis White, Daytona Grey, atau Mythos Black.

Panel badan termasuk tiang-A, bumbung dan sudut hujung bahagian belakang dibaluti lapisan matte black, dan setiap satu bagi kesemua 50 unit yang dikeluarkan itu memiliki nombor yang tersendiri. Manakala logo “Green Hell R8” diletakkan di sisi blade dan cermin hadapan. Selain itu, ia juga menampilkan lip hadapan, ambang sisi, diffuser, perumah cermin sisi dan wing belakang dengan rona matte black. Malahan ia juga dipadankan dengan roda matte black jejari-5 berkembar 20 ini dengan serlahan merah.

Di dalamnya, ia ditampilkan dengan balutan Alcantara – termasuklah panel tengah bagi tempat duduk bucket dan juga hud pada paparan instrumen, perehat tangan di bahagian panel pintu, pad lutut dan perehat tangan sentral. Selain itu, terdapat 12 o’ clock marker berwarna merah pada roda stereng. Sebagai kontras, ia turut diberikan tona biru-hijau “Kailash fern”. Manakala alas lantai juga ditampilkan dengan logo “Green Hell R8”.

Di bawah ruang belakang yang ditutupi kaca, ‘jantung’ R8 ini dikuasakan oleh unit 5.2 liter naturally-aspirated V10, yang mampu menghamburkan sejumlah 620 PS dan tork 580 Nm, Angka ini tidak berubah seperti mana varian quattro V10. Ia juga dipadankan dengan transmisi dwi-klac S tronic tujuh-kelajuan dan quattro AWD, membolehkan jentera ini dipecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.1 saat, dan mampu mencapai kelajuan maksima mencecah 331 km/h.

Produksi bagi R8 Green Hell ini akan dijalankan di fasiliti pengeluaran “Böllinger Höfe” berhampiran kilang Audi Neckarsulm. Dan dimaklumkan, harga bagi pasaran Jerman bermula dari €233,949 (RM1.14 juta).

GALERI: Audi R8 Green Hell 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required