K’jaan digesa lanjut pengecualian SST ke Jun 2021

K’jaan digesa lanjut pengecualian SST ke Jun 2021

Kerajaan perlu mempertimbangkan lanjutan tempoh pengeculian cukai jualan kenderaan baru di Malaysia hingga Jun 2021, kerana langkah itu akan menjadi pemangkin kepada proses pemulihan ekonomi akibat kesan pandemik Covid-19.

Menurut Ketua Pegawai Operasi Proton Edar, Roslan Abdullah, lanjutan tempoh pengecualian SST itu adalah langkah yang paling wajar diambil untuk merancakkan jualan kenderaan serta memacu pertumbuhan positif bagi jumlah keseluruhan industri (TIV) untuk tahun depan. Pengecualian SST, yang diumumkan di bawah program rangsangan ekonomi Penjana, akan berakhir 31 Disember nanti.

“Kami di dalam industri automotif sangat berharap kerajaan dapat mempertimbangkan tempoh lanjutan itu bagi enam bulan lagi, atau sekurang-kurangnya hingga bulan Mac tahun depan,” ujar beliau dalam satu wawancara bersama Berita Harian. Roslan menjelaskan, pengecualian cukai SST kenderaan itu memberikan kesan yang sangat menggalakkan terhadap angka jualan dalam tiga bulan terawal, membolehkan industri berkenaan untuk menampung kerugian ketika tempoh Perintah Larangan Pergerakan (PKP) sebelum ini.

“Bahkan, industri automotif telah meminimumkan pemberhentian pekerja dan sebahagiannya masih membayar gaji yang sama seperti sebelum tempoh pandemik. Lanjutan tempoh pengecualian SST ini akan dapat memperbaiki lagi operasi serta memastikan tenaga kerja dapat dikekalkan,” tambah beliau dan menjelaskan langkah itu turut akan menyokong keseluruhan rantaian bekalan industri, bukan hanya pengeluar.

Pengecualian 100% cukai jualan bagi kenderaan penumpang pemasangan tempatan (CKD) dan juga 50% bagi model import CBU yang diumumkan sebelum ini akan berakhir pada 31 Disember. Menurut Persatuan Automotif Malaysia (MAA), hal itu menyumbang kepada peningkatan jualan kenderaan sebanyak 70k bagi tempoh separuh kedua tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required