Mitsubishi Xpander dibuka untuk tempahan di M’sia — 1.5 liter MIVEC, Apple CarPlay/Android Auto, 1 varian

Mitsubishi Xpander dibuka untuk tempahan di M’sia — 1.5 liter MIVEC, Apple CarPlay/Android Auto, 1 varian

Setelah lama meniti di bibir warga tempatan, akhirnya hari ini Mitsubishi Motor Malaysia (MMM) mengumumkan senarai spesifikasi penuh Mitsubishi Xpander untuk pasaran tempatan. Dengan pengumuman ini, Mitsubishi Xpander juga mula dibuka untuk tempahan kepada pelanggan di sini. Bagaimanapun, ini bukan pelancaran rasmi model MPV tujuh-tempat duduk berkenaan – ia akan akan dirasmikan November nanti.

Mitsubishi Xpander menggunakan enjin 1.5 liter MIVEC dengan janaan kuasa 105 PS pada 6,000 rpm dan 141 Nm tork pada 4,000 rpm. Unit enjin itu digandingkan pula dengan transmisi automatik empat-kelajuan, yang menurut Mitsubishi, mengoptimumkan kuasa dan penjimatan bahan api.

Ia juga datang dengan jaminan lima-tahun tanpa had pebatuan. Hanya ada satu varian Xpander yang akan ditawarkan di Malaysia; bermaksud hanya ada satu senarai spesifikasi sahaja untuk MPV ini.

Mitsubishi Xpander dibuka untuk tempahan di M’sia — 1.5 liter MIVEC, Apple CarPlay/Android Auto, 1 varian

Mitsubishi Xpander yang diterima oleh pasaran kita adalah dari versi facelift terbarunya. Model ini merupakan unit pemasangan tempatan dari Pekan, Pahang dan hadir dengan empat pilihan warna – merah, hitam, putih dan perak.

Wajah depan Dynamic Shield (pernah juga kita lihat pada Triton) memberikan penampilan yang mengujakan model ini dan memisahkannya daripada pesaing lain dalam segmen sama. Dengan gril krom yang tebal, diikuti hiasan krom yang ketara, jalur lampu DRL pada kedudukan lebih tinggi berbanding lampu utama bi-LED, semuanya menyuntik kelainan.

Bahagian belakang juga membawa pendekatan yang sama, dengan rekaan lampu kombinasi LED dengan perumah gelap. Bagi rim, ia menggunakan saiz 16-inci. Xpander juga hadir dengan jarak kelegaan tanah yang terbaik dalam kelasnya, dengan 205 mm.

Mitsubishi Xpander dibuka untuk tempahan di M’sia — 1.5 liter MIVEC, Apple CarPlay/Android Auto, 1 varian

Lagi tentang angka-angka ukuran dimensinya; 1,730 mm tinggi, 4,475 mm panjang dan 1,750 mm lebar. Jarak antara rodanya pula ialah 2,775mm. Antara kelengkapan bahagian dalamnya yang perlu disebut ialah unit skrin sistem audio bersaiz sembilan-inci yang hadir bersama sokongan Apple CarPlay dan juga Android Auto.

Untuk pemandu, paparan kluster 4.2-inci serta meter analog berwarna yang disediakan memudahkan lagi penglihatan. Dan, untuk tingkap kuasa, operasi “one touch” untuk menaikkan atau menurunkan tingkap hanya ada satu, untuk pemandu.

Antara kelebihan lain ialah terdapatnya banyak ruang storan serta poket-poket kecil untuk dimanfaatkan oleh penumpang di dalam kabinnya. Kerusi pula datang dengan balutan kulit sepenuhnya, dengan dua tona warna pada kabin – separuh ke bawah semuanya hitam, manakala separuh ke atas dalam warna biege yang lebih cerah.

Mitsubishi Xpander dibuka untuk tempahan di M’sia — 1.5 liter MIVEC, Apple CarPlay/Android Auto, 1 varian

MPV ini juga datang dengan sistem tanpa kunci, perakam video digital di depan, kamera peninjau sekeliling dan butang Push Start. Dari segi kelengkapan keselamatan pula, Mitsubishi Xpander datang dengan senarai minimum bagi sebuah kenderaan keluarga. Ini antaranya termasuk termasuklah dua beg udara SRS, ABS dengan EBD, kawalan kestabilan, bantuan brek dan bantuan mula mendaki.

Oleh kerana ia belum dilancarkan secara rasmi lagi, maka harganya belum diketahui. Namun, menurut MMM, ia akan berada dalam angka yang tidak jauh daripada pesaing-pesaingnya yang lain, misalnya model-model seperti Perodua Aruz, Toyota Rush dan Honda BR-V. Melihat kepada kelengkapan yang ada, kami menjangkakan harganya berada pada angka sekitar RM95,000 bagi tahun ini, dengan pengecualian SST.

Bagi mereka yang ingin melihat Mitsubishi Xpander ini secara dekat, ia akan berada dalam siri jelajah ke bandar-bandar utama pada tarikh berikut; Toppen Mall Johor Bahru (23-25 Oktober) dan Ipoh Parade (29 Oktober-1 November).

Mitsubishi Xpander 2020 di Malaysia

Pilihan warna Mitsubishi Xpander

Foto rasmi Mitsubishi Xpander

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Nazri Ali on Dec 31, 2020 at 12:43 pm

    tmphan tlh dbuat secara online tempohari & d jnjikn akan d hubungi tp tiada ….. hnga skrg

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Hisyammuddin on Jan 11, 2021 at 11:17 am

    boleh bagi saya detail harga kerta

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required