GALERI: Honda BR-V facelift 2020 gred V – berharga RM96,900 dengan rupa luar dan dalam disegarkan

GALERI: Honda BR-V facelift 2020 gred V – berharga RM96,900 dengan rupa luar dan dalam disegarkan

Selepas dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia semalam, hari ini barulah kami berpeluang untuk menatap Honda BR-V facelift 2020 ini di bilik pameran. Jadi, pada anda yang masih belum berkesempatan untuk melihatnya, terimalah galeri penuh SUV/MPV segmen-B yang telah dikemaskini ini dalam varian tertinggi gred V.

Seperti yang diketauhui, BR-V hanya ditawarkan dalam dua varian untuk pasaran Malaysia. Ia bermula dengan varian asas BR-V E berharga RM89,900 dan varian paling tinggi V seperti yang kami paparkan ini pula dijual pada harga RM96,900. Semua harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan tanpa insuran.

Jadi berbanding versi sebelumnya, BR-V kini dijual dengan harga lebih mahal – RM8,911 (+11%) lebih tinggi untuk gred E dan RM9,199 (+10.5%) lebih tinggi untuk gred V. Ia bukan sahaja kerana pelbagai ciri baharu yang diberikan pada model facelift ini, malah turut disebabkan kenaikan harga yang diumumkan oleh Honda Malaysia pada Februari lalu, yang menyaksikan harga bagi Jazz, City dan CR-V juga naik.

GALERI: Honda BR-V facelift 2020 gred V – berharga RM96,900 dengan rupa luar dan dalam disegarkan

Jadi apa perbezaan antara model facelift ini berbanding versi sebelumnya? Untuk bahagian luar, BR-V disegarkan dengan gril baru, bampar dikemaskini dengan perincian tambahan di bawah (hanya varian V datang dengan lampu kabus), rim aloi 16-inci baru dengan tayar Bridgestone Ecopia EP150 bersaiz 195/60R16, antena “shark fin” serta bampar belakang baru dengan reflektor cahaya menegak.

Manakala dalam kabin, ia kini menerima ciri standard seperti tweeter pada sistem audio, pencahayaan kabin, pendingin hawa automatik, sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin. BR-V juga kini hadir dengan penuras udara untuk kabin yang akan menapis dahulu udar yang disedut oleh motor penghembus sebelum keluar sebagai udara segar.

Tambahan untuk varian tertinggi V, ia menerima sistem paparan audio tujuh-inci baru, kerusi kulit dengan serlahan merah, pedal penukar gear pada roda stereng serta tombol gear kemasan merah. Ciri sedia ada seperti lipatan kerusi 60:40 sekali sentuh dan tumble function bagi kerusi barisan kedua dan tiga masih dikekalkan.

GALERI: Honda BR-V facelift 2020 gred V – berharga RM96,900 dengan rupa luar dan dalam disegarkan

Tiada sebarang perubahan sistem mekanikal diberikan. Honda BR-V facelift 2020 masih kekal dijana oleh enjin 1.5 liter empat-silinder SOHC i-VTEC yang menghasilkan 120 PS pada takat 6,600 rpm dan tork maksima 145 Nm pada takat 4,600 rpm. Kuasa hanya dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear CVT automatik.

Untuk keselamatan juga masih sama di mana kesemua varian BR-V dibekalkan dengan dua beg udara depan, sistem brek ABS dengan EBD, dua cagak tempat duduk Isofix di barisan kedua serta tujuh tali keledar tiga-poin. Model gred V ini pula turut menerima tambahan ciri kamera undur.

Ketika Honda BR-V ini diperkenalkan secara rasmi semalam, Honda Malaysia (HM) turut melancarkan kempen Be Kind With BR-V iaitu kempen bantuan kemasyarakatan terhadap mereka yang terjejas akibat pandemik COVID-19. Menurut HM, bermula 2 Jun hingga 31 Ogos 2020, sebahagian dari hasil penjualan dari setiap unit BR-V akan disumbangkan kepada program bantuan berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required