Proton catat jualan 11,392 unit pada Oktober 2020; 20% lebih tinggi bagi tempoh yang sama pada 2019

Proton catat jualan 11,392 unit pada Oktober 2020; 20% lebih tinggi bagi tempoh yang sama pada 2019

Proton telah mengumumkan prestasi jualan bagi bulan Oktober 2020, dengan melaporkan sebanyak 11,392 unit telah terjual bagi pasaran domestik dan eksport. Walau bagaimana oun, jumlah tersebut turun sebanyak 4.54% daripada 11,935 unit yang terjual pada September lalu, namun lebih 20% bagi bulan yang sama pada tahun 2019 (9,503 unit).

Pengeluar kereta nasional itu turut berkata jumlah keseluruhan bagi tahun ini telah mencapai 84,999 unit, di mana ia melibatkan peningkatan sebanyak 6.2% berbanding tahun lalu yang terjuak 79,833 unit pada Oktober 2019. Proton turut menjangka pegangan pasaran mampu mencapai 21.3%.

Menurut Proton lagi,walaupun jualan pada bulan Oktober menurun berbanding dengan bulan sebelumnya, tiga model Proton masih lagi mendahului segmen mereka. Sedan Persona, yang menghadapi sebilangan pesaing baharu pada tahun 2020, tetap mendahului pasaran sedan segmen-B dengan 2,360 unit manakala model X70 pula telah mencapai 2,216 unit untuk kekal sebagai SUV terlaris di Malaysia. Model Exora juga kekal di hadapan pasaran MPV segmen-C, membuktikan pasaran untuk kenderaan besar yang mempunyai tujuh tempat duduk masih wujud walaupun jualan SUV semakin menambah.

“Penambahan kadar pelancaran model baru dan jumlah jualan bulan Oktober adalah antara tanda pemulihan pasaran automotif Malaysia. Kami menganggarkan Jumlah Pengeluaran Keseluruhan Industri (TIV) bulan ini akan melebihi 57,000 unit, jumlah kedua tertinggi bagi tahun 2020 dan ini bukti ketara pemulihan industri. Proton amat bersyukur kerana jualan bulanan bertambah berbanding dengan tahun lepas dan penambahan pula amat stabil, tetapi kami yakin boleh mencapai pretasi yang lebih tinggi.”

“Kajian terhadap prestasi jualan secara terperinci menunjukkan jualan telah menurun secara mendadak di Malaysia Timur manakala di Wilayah Tengah pula tiada penambahan berbanding dengan bulan September. Ini dipercayai disebabkan oleh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), yang telah mengurangkan pergerakan penduduk dan memberi kesan kepada jualan, tetapi mungkin juga kerana pelanggan menanti-nantikan pelancaran Proton X50. Apa jua sebabnya, Proton berasa yakin akan dapat mengakhiri tahun ini dengan pencapaian yang cemerlang supaya boleh mencapai matlamat yang lebih tinggi pada tahun 2021,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton EDAR.

SUV segmen-B X50 telah pun dilancarkan pada 27 Oktober lalu, dan menurut Proton, setakat ini sebanyak 27,400 unit tempahan telah diterima dan sejumlah 447 unit SUV terbabit telah dihantar kepada para pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required