Audi RS e-tron GT – guna dua motor elektrik, 646 PS

Audi RS e-tron GT – guna dua motor elektrik, 646 PS

Audi telah mendedahkan lebih banyak lagi gambar model RS e-tron GT. Menurut laporan laman Autocar, versi paling pantas bagi sedan empat pintu elektrik ini menunjukkan pelbagai catatan prestasi yang menakjubkan.

Model RS ini akan menggunakan sistem pemacu dua motor yang sama seperti Porsche Taycan Turbo (platform juga sama), dan dalam keadaan pemanduan biasa, ia mampu menghasilkan kuasa 598 PS dan 830 Nm tork. Sedikit rendah berbanding kuasa 625 PS/850 Nm yang dihasilkan oleh Taycan Turbo.

Kuasa RS juga boleh ditingkatkan dalam masa singkat menggunakan fungsi overboost, sehingga mencecah 646 PS, sekaligus membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa “yang sedikit lebih pantas daripada 3.5 saat” seperti yang diberitahu oleh pengurus projek teknikalnya, Dennis Schmitz. Roda hadapan digerakkan transmisi satu kelajuan manakala roda belakang mendapat kotak gear dua kelajuan.

Audi RS e-tron GT – guna dua motor elektrik, 646 PS

Pakej bateri adalah sama seperti Taycan – lithium ion 83.7 kWh yang terletak di lantai dan mampu memberikan jarak gerak 400 km melalui kitaran WLTP. Apabila menggunakan pengecas pantas DC 350 kW, baterinya boleh dicas untuk mencecah tahap 80% dalam masa cuma 22.5 minit.

Pada bahagian lain, RS e-tron GT akan dilengkapi dengan suspensi udara triple chamber dan sistem limited slip differential untuk mengagihkan kuasa pada gandar belakang. Berbeza dengan model RS sebelumnya, penampilan RS e-tron GT ini tidak mempunyai sebarang beza berbanding e-tron GT biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required