Mercedes-Benz GLC43 4Matic Coupé 2020 dilancarkan di Malaysia – CKD, tambah ciri keselamatan, RM499k

Mercedes-Benz GLC43 4Matic Coupé 2020 dilancarkan di Malaysia – CKD, tambah ciri keselamatan, RM499k

Baru-baru ini Mercedes-Benz Malaysia telah pun melancarkan satu lagi varian bagi famili Mercedes-Benz GLC Coupe C253 – Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Coupé. Tidak seperti model terdahulu, model facelift kali ini adalah unit pemasangan tempatan (CKD) dan harganya juga telah diturunkan susulan pengecualian cukai jualan (SST) sehingga 31 Disember ini.

Dijual pada harga atas jalan RM498,723 tanpa insurans, SUV AMG ini sebenarnya bukanlah murah pun. Tetapi dengan pengecualian SST itu, harganya lebih jimat lebih RM110,000 berbanding model semasa. Ia turut didatangkan dengan waranti tanpa had perbatuan.

Kuasanya didatangkan dari enjin yang dirombak semula – unit M276 3.0 liter pengecas turbo-berkembar V6 dengan turbo yang lebih besar, kini mampu menghamburkan output sehingga 390 PS dari 5,000 hingga 6,100 rpm (meningkat 23 PS) dan tork 520 Nm antara 2,500 dan 5,000 rpm. Ia turut dilengkapi kotak gear automatik AMG Speedshift TCT 9G sembilan-kelajuan dan pacuan semua-roda 4Matic, yang membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam 4.9 saat, sama seperti model sebelum ini, walau ada pertambahan kuasa.

Mercedes-Benz GLC43 4Matic Coupé 2020 dilancarkan di Malaysia – CKD, tambah ciri keselamatan, RM499k

Menambahkan lagi kemantapan pengendaliannya, model ini turut diberikan suspensi udara AMG Ride Control+, digabungkan dengan Air Body Control multi-chamber spring dan peredam adaptif. Stereng variable-ratio speed-sensitive juga diberikan, serta sistem Dynamic Select dengan mod pemanduan Slippery, Comfort, Sport, Sport+ dan Individual.

Sama seperti GLC standard, model facelift ini juga menampilkan beberapa rekaan baharu yang menarik, termasuklah gril trapezoidal yang lebih besar, lampu utama LED yang dibentuk semula dan lampu belakang LED baharu dengan lampu panduan bersegi. Ia turut diberikan pakej AMG Line, seperti model GLC 300, termasuk ditambah dengan bampar yang direka semula dengan corong pengambilan udara hadapan baharu yang lebih lebar sepenuhnya, dan diffuser belakang dengan plat menegak.

Selain daripada sentuhan spesifik-AMG, model ini turut diberikan palang gril menegak Panamericana dan kemasan pada dua paip ekzos. Ia juga didatangkan dengan ciri standard termasuk lampu utama LED Multibeam, pakej AMG Night, pemijak sisi seperti aluminium dan roda aloi lima-jejari berkembar 21-inci debgan kemasan dua-tona.

Mercedes-Benz GLC43 4Matic Coupé 2020 dilancarkan di Malaysia – CKD, tambah ciri keselamatan, RM499k

Di dalamnya, ia menerima sistem infotainmen MBUX baharu dengan skrin sesentuh tengah 10.25-inci dan paparan instrumen digital 12.3-inci serta sistem kawalan suara “Hey Mercedes”. Roda stereng AMG Performance juga telah direka semula dengan pad sesentuh berkembar untuk mengendalikan kedua-dua skrin berkenaan. Sebagai standard, GLC 43 turut didatangkan dengan kulit tiruan Artico dan upholstery gentian mikro Dinamica dan kemasan hitam-kelabu.

Ciri lain termasuklah kemasukan tanpa kunci dengan kawalan penghidup enjin, butang penghidup enjin, kawalan suhu tiga-zon, bumbung suria, 64-warna bagi pencahayaan ambien, tempat duduk hadapan larasa elektronik dengan fungsi haba dan memori, tali pinggang keledar merah designo, ambang sisi iluminasi, ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, pengecas tanpa wayar Qi, sistem kamera 360-darjah, sistem bunyi sekeliling Burmester dan tailgate berkuasa bebas-tangan.

Bagi aspek keselamatan, GLC 43 dilengkapi dengan pakej Driving Assistant, yang merangkumi brek kecemasan sendiri, kawalan kelajuan adaptif dengan fungsi stop and go, bantuan kekal lorong, bantuan lorong berpusat dan pemantauan titik buta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required