Proton X50 dengan aksesori Urban Package – RM3.5k untuk tailgate berkuasa, pembaca tol dan lain-lain

Proton X50 dengan aksesori Urban Package – RM3.5k untuk <em>tailgate</em> berkuasa, pembaca tol dan lain-lain

Sejurus selepas Proton X50 dilancarkan tempoh hari, Proton turut memperkenalkan aksesori asli untuk SUV segmen-B tersebut yang boleh dibeli dalam dua pakej iaitu Urban dan Utility. Kedua-dua pakej ini menampilkan sistem pintu tailgate berkuasa, dan ia akan dipasang oleh pengedar bertauliah Proton.

Set gambar yang Proton sediakan tempoh hari mungkin tidak jelas, dan hari ini kami bawakan galeri Proton X50 dalam varian Flagship yang telah pun diberikan pakej Urban. Selain dari sistem pintu tailgate berkuasa yang kami sebutkan tadi, pakej Urban ini turut hadir dengan pembaca SmartTag bina-dalam, pelindung matahari magnetik dan karpet kaki jenis coil, kesemuanya dijual pada harga RM3,500.

Untuk pintu tailgate berkuasa, tiada sistem bukaan tanpa sentuhan dengan penderia untuk kaki pada bampar, sebaliknya ia hanya boleh dibuka pada jarak jauh menggunakan kunci kawalan jauh dan juga butang pada pintu tersebut. Manakala untuk pembaca SmartTag pula, unit utama untuk slot kad Touch ‘n Go dan skrin informasi diletakkan di dalam konsol tengah, sementara penderianya pula dilekatkan pada cermin hadapan, berhampiran cermin pandang belakang.

Untuk karpet kaki jenis coil pula, ia datang dalam tiga kepingan iaitu setiap satu untuk ruang kaki hadapan, manakala kabin belakang diberikan satu karpet besar untuk keseluruhan ruang kaki kiri, kanan dan tengah. Manakala untuk pelindung matahari, ia diberikan pada setiap cermin tingkap sisi, dan ia boleh ditanggalkan dan dipasang dengan mudah menggunakan magnet.

Satu lagi pakej iaitu pakej Utility (tidak dipaparkan dalam gambar) terdiri dari sistem pintu tailgate berkuasa, pelapik kaki PVC, tray untuk ruang but belakang dan juga kemasan scuff plate pada atas bendul pintu. Pakej ini dijual pada harga RM3,300.

Menurut Proton, pakej-pakej ini adalah ditawarkan secara opsyen untuk pelanggan yang berminat sahaja, dan bukan wajib untuk semua pembeli Proton X50. Proton mengesahkan kepada kami bahawa tidak ada sebarang arahan kepada Penasihat Jualan untuk memaksa pelanggan bagi membeli salah satu dari pakej tersebut.

Juga buat masa sekarang, kesemua aksesori ini termasuk pintu tailgate belakang berkuasa masih belum ditawarkan secara ala-carte, dan anda perlu memilih antara salah satu pakej untuk mendapatkan fungsi berkenaan.

Ketika dilancarkan bulan lalu, Proton X50 ditawarkan dalam empat varian berbeza, bermula model paling asas Proton X50 Standard dijual pada harga RM79,200, diikuti varian Executive dijual pada harga RM84,800, model Premium pula berharga RM93,200, manakala versi tertinggi Proton X50 Flagship dijual pada harga RM103,300. Ini adalah harga untuk semenanjung Malaysia, manakala di harga Sabah dan Sarawak semua varian adalah RM2,000 lebih tinggi.

Proton X50 dengan aksesori Urban Package – RM3.5k untuk <em>tailgate</em> berkuasa, pembaca tol dan lain-lain

Dari kesemua varian yang ditawarkan, hanya varian tertinggi Flagship dijana oleh enjin 1.5 liter tiga silinder turbo dengan sistem suntikan bahan api terus (GDI) menghasilkan 177 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 255 Nm pada takat 1,500 rpm hingga 4,000 rpm.

Untuk varian lain, ia masih diberikan enjin 1.5 liter Turbo tetapi dengan sistem suntikan bahan api pelbagai titik (MPI) menjana 150 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 226 Nm bermula 1,500 rpm hingga 4,000 rpm.

Walau bagaimanapun, kesemua jenis enjin hanya dipadankan dengan kotak gear automatik klac berkembar jenis basah tujuh-kelajuan 7-DCT yang dibangunkan bersama Geely dan Volvo, memacu hanya roda hadapan. Gandingan ini membolehkan model Flagship memecut dari 0-100 km/j dalam masa 7.9 saat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required