Kia panggil semula 295,000 unit kenderaan di Amerika Syarikat akibat kemungkinan risiko kebakaran enjin

Kia panggil semula 295,000 unit kenderaan di Amerika Syarikat akibat kemungkinan risiko kebakaran enjin

Untuk pasaran Amerika Syarikat, Kia mengumumkan panggilan semula sebanyak 295,000 unit kenderaannya akibat risiko kebakaran. Panggilan semula itu melibatkan model Soul dari tahun 2014-2015 dan Sportage model tahun 2012. Ada risiko kebakaran boleh bermula dari ruang enjinnya ketika kenderaan sedang digunakan.

Kenderaan yang dihantar akan diperiksa jika berlaku sebarang kebocoran minyak atau bahan api, dilakukan ujian enjin ke atasnya dan kemudian jika perlu, dilakukan gantian enjin. Kia memaklumkan, ketika ini syarikat itu sedang membangunkan kemaskini perisian Knock Sensor Detection System.

Minggu lalu, Kia dan Hyundai merekodkan penalti sivil berjumlah US$210 juta (RM855 juta) selepas regulator keselamatan di AS mendakwa pengeluar kenderaan Korea dari kumpulan yang sama itu gagal untuk memanggil semula 1.6 juta kenderaan berikutan masalah enjin dalam tempoh waktu yang sewajarnya. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) di Amerika Syarikat memaklumkan, syarikat itu melaporkan maklumat yang tidak tepat kepada agensi berkenaan berhubung panggilan semula itu, lapor Reuters.

Penalti Kia mencecah US$70 juta (RM285 juta), termasuk bayaran pendahuluan sebanyak US$27 juta (RM109 juta), perlu membelanjakan US$16 juta (RM65 juta) ke atas langkah-langkah keselamatan yang ditetapkan dan kemungkinan denda tertangguh sebanyak US$27 juta (RM109 juta). Bayaran itu adalah bagi panggilan semula pada 2015 dan 2017 ke atas masalah pengeluaran yang boleh membawa kepada kegagalan enjin.

Bagi panggilan semula terbaruini pula, NHTSA memulakan siasatan tahun lalu terhadap kebakaran bukan disebabkan oleh kemalangan bagi kenderaan Kia dan Hyundai. Minggu lalu Hyundai memanggil semula sebanyak 129,000 kenderaan di AS disebabkan masalah bearing pada sambungan rod yang mungkin akan haus cepat, yang jika dibiarkan boleh menyebabkan kerosakan enjin dan meningkatkan kemungkinan kebakaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required