Peugeot akan tawarkan waranti 5+5 tahun, servis pantas dengan Berjaya; Bermaz akan ambil alih Kia?

Peugeot akan tawarkan waranti 5+5 tahun, servis pantas dengan Berjaya; Bermaz akan ambil alih Kia?

Sejurus selepas mengambil alih Peugeot untuk pasaran Malaysia dari Naza Group, Berjaya Auto Alliance (BAASB) kini sedang berusaha untuk mengangkat semula jenama Perancis tersebut. Syarikat yang diwujudkan oleh usahasama Berjaya dan Bermaz berkenaan dijangka bakal menawarkan pakej waranti yang menarik serta bakal mengubah perspektif negatif orang awam terhadap servis selepas jualan Peugeot pada pasaran tempatan, lapor The Star.

Akhbar tersebut memetik laporan dari Maybank Investment Bank yang menyatakan bahawa syarikat berkenaan akan menawarkan “waranti 5+5” untuk model-model baharu Peugeot. Tawaran tersebut boleh dijangka akan merangkumi waranti pengeluar selama lima tahun dan tambahan sama ada waranti unit penjana atau waranti yang dipanjangkan lagi lima tahun oleh pihak insuran menjadikan perlindungan tersebut akan diberikan selama 10-tahun.

BAASB juga menjanjikan servis yang lebih pantas, bagi mengubah imej jenama berkenaan sebelum ini yang terjejas antara kerana kesukaran untuk mendapatkan alat ganti dalam masa yang cepat. Dengan semua langkah yang diambil ini, BAASB mensasarkan untuk menjual 4,000 unit kenderaan jenama Peugeot dalam setahun, atau 947 unit lebih tinggi dari jualan 10 bulan pertama untuk tahun ini.

Usaha yang lebih positif ini dijangka akan turut dibantu oleh model baharu crossover Peugeot 2008 yang akan tiba ke pasaran Malaysia, dalam versi pemasangan tempatan (CKD) pada tahun hadapan.

Walaupun Berjaya merupakan pemegang saham terbesar BAASB iaitu sebanyak 51%, difahamkan bahawa Bermaz yang berpengalaman mengendalikan jenama Mazda di Malaysia akan mengetuai operasi ini walaupun hanya mempunyai pegangan saham sebanyak 20%. Kerjasama ini turut akan bergantung dengan kekuatan permodalan dan juga jaringan dalaman dari Berjaya sendiri.

Laporan yang sama turut menyatakan bahawa BAASB yakin akan mengembalikan semula keuntungan operasi ini dalam masa 24 bulan. Oleh itu, dengan perbelanjaan modal yang minimal, Maybank Investment Bank menjangkakan syarikat tersebut akan menghasilkan keuntungan dalam tahun kedua ia beroperasi, dengan pendapatan tahunan antara RM8 juta hingga RM10 juta.

Kerjasama ini mungkin akan dikembangkan lebih dari jenama Peugeot sekiranya perniagaan ini berjaya, tulis laporan berkenaan lagi. Buat masa sekarang, pemilik jenama Peugeot iaitu PSA Groupe turut mempunyai pelbagai jenama lain (termasuk Citroen dan DS di mana BAASB akan mengambil alih servis selepas jualannya walaupun jenama berkenaan tidak lagi di jual di Malaysia) serta pelbagai model elektrik dan hibrid.

Ini bakal memberikan manfaat kepada Bermaz kerana Mazda buat masa sekarang mempunyai penawaran model dengan teknologi elektrifikasi. Bermaz turut “berminat” untuk mengambil alih satu lagi jenama pada akhir tahun ini, dikhabarkan satu lagi jenama yang ditinggalkan oleh Naza iaitu Kia. Namun untuk usaha ini, ia tidak berkaitan dengan BAASB dan franchise ketiga ini akan dimiliki secara majoriti oleh Bermaz.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required