Peugeot 2008 baharu dipamer di S’pore Motor Show

Peugeot 2008 baharu dipamer di S’pore Motor Show

Peugeot 2008 generasi kedua telah pun dipamerkan di Singapore Motor Show. Di bawah ini kami bawakan galeri foto bagi SUV segmen-B berkenaan. Telah pun didedahkan buat pertama kalinya di peringkat global pada Jun tahun lalu, 2008 kini dibangunkan dengan Common Modular Platform (CMP) ciptaan PSA Group dan turut mengadaptasi bahasa rekaan yang ada pada model terkini 208 dan 508.

Pada bahagian hadapannya, gaya SUV baharu ini dipadankan dengan lampu utama yang diposisikan sedikit tinggi dengan lampu nyalaan siang LED “triple-claw” yang menjadi signatur Peugeot, bersama palang pencahayaan yang disambung ke bampar. Lencana “2008” berada di hujung bonet, betul-betul di atas gril enam-poin.

Bonet baharu juga menyaksikan cermin hadapan lebih ke belakang, membuatkan 2008 baharu ini nampak lebih kepada gaya SUV tradisional. Untuk profil pula, kelihatan lipatan berbentuk segi tiga pada bahagian pintu membuatkan rupa model ini kelihatan lebih unik, bersama garisan tingkap yang dinaikkan dan juga dua tona warna badan. Ia merupakan pakej GT Line yang turut ditawarkan bersama grafik linear pada tiang-C.

Lapisan hitam pada bahagian 2008 baharu ini juga bersifat tipikal umpama SUV lain, dan berbeza cirinya di tempatkan di bahagian gerbang roda yang menutupi aloi 18-inci yang dibaluti tayar siri 215/55. Melewati bahagian belakangnya pula, signatur “triple-claw” turut kelihatan pada lampu belakang LED yang disambungkan ke palang hitam yang tertera nama jenama kereta ini.

Menjengah bahagian kabinnya pula, imej futuristik jelas kelihatan pada i-Cocpit yang turut digunakan pada model 208, di mana kluster instrumennya diletakkan di atas roda stereng kecil dengan paparan holografik.

Lain-lain ciri yang turut ditampilkan pada bahagian kabin termasuklah skrin infotainmen “freestanding” 10-inci, pengecas tanpa wayar, port USB berkembar pada ruang hadapan dan belakang (termasuk satunya USB Type-C), 10-pembesar suara dan sistem bunyi Focal 515-watt.

Peugeot turut mendakwa 2008 ini menawarkan ruang kaki pada tempat duduk penumpang belakang adalah yang paling beraar berbanding mana-mana kereta yang dibangunkan dengan platform CMP. 2008 ini telah dipertingkatkan ukuran panjangnya kepada 4.3 meter dan jarak rodanya pula 2.6 meter. Peningkatan ukuran panjangnya turut menambah kapasiti ruang but sebanyak 74 liter, kini menjadi 434 liter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required