Naza dilapor mahu lepaskan Kia dan Peugeot – Bermaz Auto antara calon utama untuk ambil alih

Naza dilapor mahu lepaskan Kia dan Peugeot – Bermaz Auto antara calon utama untuk ambil alih

Satu laporan yang dikeluarkan oleh New Straits Times (NST) telah memberi petunjuk bahawa Naza Group kini mempunyai perancangan untuk melepaskan hak pengedaran dua jenama di bawah mereka iaitu Kia dan Peugeot. Sebelum ini, perkara tersebut memang sudah menjadi spekulasi sejak beberapa bulan lalu, tetapi masih tiada perkembangan atau masa sebenar ia akan dilakukan.

Satu sumber dipercayai telah memberitahu NST bahawa Bermaz Auto, yang sekarang ini menguruskan jenama Mazda di Malaysia adalah calon utama yang akan mengambil alih Kia dan Peugeot sekiranya dilepaskan oleh Naza dan masih mendapat saingan daripada syarikat lain seperti Sime Darby Motors dan Berjaya Group.

Laporan itu juga menambah bahawa Bermaz sedang memerhati keseluruhan francais Kia dengan penuh minat dan mahu mengambil alih semua urusan jenama itu di Malaysia. Meskipun begitu, sebarang kemajuan masih memerlukan kata putus daripada syarikat induk jenama itu sendiri.

Naza dilapor mahu lepaskan Kia dan Peugeot – Bermaz Auto antara calon utama untuk ambil alih

Satu lagi sumber pula mendedahkan Naza dilaporkan telah menjual cawangan pusat pameran dan servis mereka kepada pengedar dan seorang eksekutif dana tempatan telah ditugaskan untuk mengendalikan projek menjual francais Kia ini.

Sumber itu juga menambah bahawa ketua pegawai eksekutif Bermaz Auto, Datuk Francis Lee pernah mendedahkan bahawa syarikat mempunyai perancangan untuk menambah francais jenama kenderaan baru dalam portfolio mereka, tetapi namanya tidak diberitahu.

Selain Kia dan Peugeot, Naza Group juga mengendalikan beberapa jenama kenderaan lain di Malaysia seperti Citroen, DS, Maserati, Ferrari dan Ducati. Awal tahun lalu, kumpulan syarikat ini dilaporkan berbincang dengan Suzuki untuk membawa kembali jenama itu dalam negara tetapi sehingga sekarang tiada sebarang perkembangan terbaru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • berita baik. harapnya boleh dapat syarikat yang lebih baik. Pug dan Kia kereta yang bagus kalau di luar negara tapi di Malaysia imej teruk sebab servis lepas jualan

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required