General Motors (GM) ada beberapa benda yang akan diperkenalkan waktu acara digital Consumer Electronics Show (CES) 2021 dan ini termasuklah penampilan awal kereta konsep Cadillac Celestiq. Model ini akan menjadi sedan elektrik perdana GM, dan menggunakan platform Ultium yang sama seperti SUV Lyriq dan beberapa lagi model dari jenama Chevrolet, GMC dan Buick.

Menurut Cadillac, Celestiq akan menunjukkan “keberadaan yang dramatik, rendah diri dan perkadaran badan lebih ke belakang,” dengan penekanan kepada kemewahan dan teknologi. Antara ciri utamanya adalah termasuk penggerak elektrik pacuan empat roda, stereng empat roda dan bumbung kaca yang besar.

Untuk bumbung itu, ia telah ditunjukkan di dalam satu video, dan menggunakan kaca canggih. Berdasarkan demonstrasi yang ditunjuk, pemandu dan penumpang boleh mengawal bahagian masing-masing sama ada mereka mahukan cermin bumbung itu gelap atau terang.

Selain daripada itu, pada papan pemuka model ini juga terdapat satu skrin panjang yang bersambung dari tiang kiri hingga ke tiang kanan. Bagi penumpang belakang, mereka disediakan dengan skrin paparan sendiri serta satu lagi skrin di bahagian tengah untuk mengawal tempat duduk dan tetapan hiburan.

Pada bahagian luaran, Celestiq akan menggunakan beberapa ciri seperti Lyriq, termasuk gril yang menyala, lampu penanda nipis, lampu utama menegak di penjuru serta lampu belakang dengan pencahayaan unik. Ia turut dilapor akan menggunakan bentuk fastback dan mempunyai saiz yang besar.