Jualan kenderaan di M’sia Januari 2021 ikut jenama

Jualan kenderaan di M’sia Januari 2021 ikut jenama

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) sebelum ini telah mengeluarkan data jualan bagi kenderaan bagi bulan Januari 2021, dengan jumlah jualan 32,829 unit. Angka itu 52.3% berkurangan daripada 68,836 unit yang dijual pada Disember 2020. Walaupun penurunan ini sudah dijangka, terutama selepas promosi hujung tahun lalu, ia bagaimanapun tetap berkurangan sebanyak 23.5% jika dibandingkan dengan bulan yang sama pada tahun 2020.

MAA menggariskan beberapa sebab utama yang mendorong kepada situasi itu. Pertama, jumlah kunjungan ke bilik pameran telah terkesan akibat pengenalan semula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 13 Januari, walaupun bilik pameran kenderaan dibenarkan untuk beroperasi untuk tempoh itu.

Kedua, jualan atau pembelian kenderaan dilakukan dalam bulan Disember 2020 dengan jangkaan bahawa tempoh pengecualian cukai SST akan berakhir pada 31 Disember 2020, seperti yang diumumkan sebelumnya, yang kemudian dilanjutkan hingga 30 Jun 2021. Ini mengakibatkan stok berkurangan untuk Januari 2021 bagi sesetengah pengeluar.

Lebih separuh jualan pada bulan lalu disumbangkan oleh Perodua, yang mencatatkan 16,887 unit atau 51.4% perkongsian pasaran. Peratusan ini sesuatu yang luar biasa bagi syarikat pelopor pasaran tersebut, yang kini sudah melebihi tahap 40% kebiasaannya. Kedudukan kedua ialah Proton, yang menjual kurang daripada separuh apa yang dicapai pada Disember 2020, dan dengan angka di bawah 6k unit itu, ia menguasai pasaran sebanyak 18.2%.

Jualan kenderaan di M’sia Januari 2021 ikut jenama

Dengan itu, penguasaan oleh jenama pengeluar tempatan mencecah hampir 70% (69.9%) bagi bulan Januari. Peratusannya sudah lama tidak pernah mencapai tahap ini bagi gandingan Proton/Perodua untuk menguasai pasaran tempatan.

Perkembangan dalam kalangan pengeluar bukan nasional juga menarik. Honda, yang sejak tahun 2015 berjaya memintas buat pertama kali berada di hadapan Toyota. Dan Toyota juga baru-baru ini telah menyuarakan keinginan jenama itu untuk merebut semula kedudukan pertama bagi jenama luar tersebut — dan itu dimulakan dengan baik.

Jualan Toyota mengatasi Honda, walaupun tanpa bantuan kenderaan komersial (yang mana Honda juga tidak pernah miliki) — 2,450 berbanding 1,457 unit. Mitsubishi juga menunjukkan perkembangan positif dengan menduduki tangga kelima bulan lalu, disumbangkan oleh penjualan MPV Xpander. Ia telah memintas Nissan dan Mazda (MMM menduduki tangga ketujuh keseluruhan, tahun lalu).

Sementara itu, BMW Group Malaysia (BMW dan MINI) hanya akan berkongsi laporan jualan suku tahunan mereka, sementara pesaingnya, Mercedes-Benz telah berhenti sama sekali untuk melakukan hal itu. Apa pun, ini bulan pertama dan terlalu awal untuk menjangkakan prestasi seterusnya setiap jenama. Berbaki 11 bulan lagi, dengan jangkaan lebih banyak model baru akan diperkenalkan kelak.

Jualan kenderaan di M’sia Januari 2021 ikut jenama

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required