PKP 2.0/PKPB: Guna sempadan daerah pentadbiran, bukan sempadan polis bagi larangan rentas daerah

PKP 2.0/PKPB: Guna sempadan daerah pentadbiran, bukan sempadan polis bagi larangan rentas daerah

Berhubung isu rentas daerah, memang ramai yang terkeliru, sama ada perlu mengikut daerah pentadbiran Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) atau sempadan mengikut pejabat daerah. Malahan kerajaan juga menerima banyak aduan daripada orang ramai yang ditahan dan dikompaun oleh polis ketika melalui sekatan jalan raya (SJR) dalam daerah, sedangkan pergerakan dalam daerah sama adalah dibenarkan.

Sehubungan itu, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sempadan daerah diguna pakai ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan PKP Bersyarat (PKPB) adalah membabitkan daerah pentadbiran diketuai pegawai daerah bukan sempadan polis, laporan Harian Metro.

“Sebenarnya sejak dari dulu kita tidak pernah guna sempadan daerah polis tetapi menggunakan daerah pentadbiran diketuai pegawai daerah. Sebagai contoh di Selangor Daerah Sepang, Hulu Langat dan Kuala Langat manakala di Pahang seperti Daerah Jerantut, Bera dan Kuala Lipis,” katanya.

PKP 2.0/PKPB: Guna sempadan daerah pentadbiran, bukan sempadan polis bagi larangan rentas daerah

Tambah beliau, daerah ini sudah biasa digunakan orang ramai dan itu yang digunakan kerajaan dalam penentuan larangan rentas daerah ketika PKP dan PKPB.

“Sebagai contoh daerah Temerloh ingin ke Jerantut kita tidak menggunakan daerah polis tetapi daerah pentadbiran. Hal ini berlaku apabila ada yang mengadu mengenai perkara itu dan ia sudah diperbetulkan apabila saya sendiri maklumkan kepada polis mengenai perkara itu,” katanya.

Jelasnya, bagi mereka yang sudah dikompaun dalam kes seumpama itu boleh mengemukakan rayuan kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) melalui Pejabat Kesihatan Daerah mengikut daerah kompaun yang dikeluarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required