Honda Pakistan dikritik kerana masih jual sedan City generasi ketiga selama 12-tahun, tiada beg udara

Honda Pakistan dikritik kerana masih jual sedan City generasi ketiga selama 12-tahun, tiada beg udara

Laman automotif Pakistan, Carspirit.pk mengkritik Honda pada pasaran berkenaan kerana sehingga kini jenama tersebut masih menjual sedan City generasi ketiga (atau kelima jika dikira dari model hatchback JDM), sedangkan pada pasaran global termasuk Malaysia, model segmen-B berkenaan sudah pun masuk generasi kelima.

Portal tersebut menyuarakan kritikan mereka ketika Honda Pakistan mengumumkan panggilan semula terhadap model yang terjejas dengan inflator beg udara Takata menggunakan tagline “Keselamatan anda adalah keutamaan kami”, sedangkan Honda City yang mereka jual menampilkan sistem keselamatan yang sudah jauh ketinggalan.

Honda City generasi ketiga berkenaan dilancarkan ke pasaran Pakistan pada 2009, cukup awal dengan hanya empat bulan selepas model tersebut membuat kemunculan sulungnya di Thailand pada 2008. Namun sehingga sekarang, model yang sama masih dijual dalam bilik pameran, tanpa diganti dengan model generasi keempat dan juga generasi kelima yang sudah pun dilancarkan di Thailand dan Malaysia.

Honda Pakistan dikritik kerana masih jual sedan City generasi ketiga selama 12-tahun, tiada beg udara

Buat masa sekarang, Honda Pakistan satu-satunya pasaran di dunia yang masih memasang dan menjual City generasi ketiga tersebut dengan produksi yang berjalan selama 13-tahun, serta berada dalam bilik pameran selama 12-tahun.

Model berkenaan bukan sahaja berada terlalu lama dalam pasaran, malah ia juga adalah antara model dengan kelengkapan yang paling rendah ditawarkan di negara tersebut. Varian tertinggi City Aspire 1.5 AT misalnya, ia tidak dilengkapi walau satu pun beg udara, serta tiada roda stereng pelbagai fungsi, penderia parkir serta penebat bunyi pada bonet dan but – dijual pada harga PKR 2.9 juta (RM74k)!

Carspirit.pk menyatakan bahawa Honda Pakistan terus menjual model City ini tanpa berminat untuk memperkenalkan versi terkini adalah kerana ia tidak ada persaingan yang sengit. Satu-satunya pesaing utama Honda City, iaitu sedan Suzuki Liana telah pun dihentikan jualannya pada tahun 2010.

Walau bagaimanapun, jualan City mula tergugat setelah Toyota mula membawa sedan Yaris (Vios) kepasaran berkenaan. Pada tahun 2014, Yaris dijual lebih banyak berbanding jualan gabungan City dan Civic di Pakistan, malah Honda juga malu untuk mendedahkan angka jualan berasingan untuk kedua-dua model tersebut kerana jumlahnya yang menjunam.

Buat masa sekarang, Honda City tersebut bukan sahaja perlu berhadapan dengan Yaris, malah dengan kedatangan model-model sedan mampu milik dari China seperti Changan Alsvin dan BAIC D20, serta jenama Malaysia iaitu Proton Saga, jualan City dijangka bakal tambah menyusut di Pakistan.

GALERI: Honda City 1.5 Aspire pasaran Pakistan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Littlebear on Feb 27, 2021 at 11:18 am

    Still the most reliable and bullet proof Honda City ever!

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  • GM2 Owner on Feb 27, 2021 at 1:24 pm

    city GM2 is the best, reliable, solid & stress free car i ve ever own. still own it from 2009 until now. the best part is i am free from HP loan. yahooo!!!

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required