Proton Saga Pakistan – guna enjin S4PE 34 cc lebih kecil dari di M’sia, unit tanpa penyamaran dijumpai

Proton Saga Pakistan – guna enjin S4PE 34 cc lebih kecil dari di M’sia, unit tanpa penyamaran dijumpai

Sebelum ini Proton telah disahkan akan melancarkan model sedan mampu miliknya iaitu Saga ke pasaran Pakistan dengan dua varian iaitu Standard dan Premium, dan yang paling mendapat perhatian, kedua-duanya akan dijana enjin 34 cc lebih kecil dari model pasaran Malaysia bagi mendapatkan pengecualian cukai yang lebih baik.

Persoalannya, adakah ia akan dijana oleh enjin dari siri sama, atau diberikan enjin 4G13 dari Geely yang menampilkan kapasiti betul-betul 1,299 cc seperti yang diperlukan? Perkara ini terungkai apabila portal automotif Pakistan, CarSpirit.pk menjumpai berberapa maklumat di laman sesawang jabatan cukai dan eksais negara berkenaan.

Menerusi dua nombor pendaftaran pada dua unit prototaip yang dijumpai sedang diuji, maklumat portal berkenaan mengesahkan bahawa Saga pasaran Pakistan ini masih menggunakan enjin S4PE yang sama seperti Saga di Malaysia. Mungkin Proton telah melakukan sedikit ubahsuai pada omboh, blok atau pada aci engkol enjin berkenaan yang pada asalnya mempunyai kapasiti 1,332 cc bagi menjadikan ia sedikit lebih kecil dengan kapasiti 1,298 cc.

Ini membolehkan Saga diklasifikasikan sebagai model dengan enjin dalam julat tidak melebihi 1.3L, dan menerima potongan cukai lebih banyak dan dijual dengan harga lebih kompetitif. Menurut CarSpirit.pk lagi, setelah dilancarkan nanti Saga bakal berhadapan terus dengan dua sedan dari China BAIC D20 dan Changan Alsvin dalam saingan “sedan paling murah di Pakistan”.

Malah untuk Saga varian paling asas mungkin akan diberikan harga hampir sama dengan Suzuki Cultus yang buat masa ini dijual pada harga PKR2.3 juta (RM59k), dan mungkin akan membuatkan pelanggan dari segmen hatchback akan mula beralih kepada sedan mampu milik berkenaan.

Proton Pakistan sebelum ini turut telah mengumumkan bahawa Saga Standard hanya ditawarkan dengan kotak gear manual lima kelajuan, manakala varian Premium pula hanya digandingkan dengan transmisi automatik empat-kelajuan 4AT. Dan walaupun kapasiti enjin tersebut lebih kecil, kuasa yang dinyatakan adalah sama dengan versi pasaran Malaysia iaitu 95 PS dan tork maksima 120 Nm.

Laporan sebelum ini menyatakan bahawa Proton Saga tersebut akan dilancarkan pada bulan Januari 2021, selepas pelancaran SUV segmen-C Proton X70 pada bulan ini. Dengan tarikh pelancaran yang semakin hampir, CarSpirit.pk turut menyatakan bahawa kelibat unit ujian Saga tersebut kini dilihat lebih kerap di atas jalan raya, malah ia sudah berani tampil tanpa sebarang pelekat penyamaran.

Untuk X70, ia juga akan menerima enjin yang lebih kecil dari model pasaran Malaysia atas faktor yang sama. Oleh itu, X70 pasaran Pakistan tersebut tidak diberikan enjin 1.8 liter T-GDI berkuasa 181 hp/300 Nm seperti versi di Malaysia, sebaliknya ia dijana enjin 1.5 liter T-GDI tiga-silinder berkuasa 174 hp/255 Nm bersama kotak gear klac berkembar automotik DCT tujuh kelajuan seperti yang berada dalam perut SUV lebih kecil Proton X50 di pasaran kita.

Proton X70 dan Saga pasaran Pakistan ini akan ditawarkan secara CBU untuk stok permulaan, diambil sepenuhnya dari kilang Proton di Shah Alam dan Tanjung Malim. Namun selepas kilang baharu usahasama Al-Haj Automotive mula beroperasi di negara tersebut pada suku pertama tahun hadapan, kedua-dua model akan dijual sebagai model CKD.

CarSpirit.pk turut menyatakan bahawa Proton adalah antara pengeluar baharu yang masuk ke pasaran Pakistan yang akan dianugerahkan status pelaburan Greenfield di bawah dasar automotif negara tersebut yang akan dimuktamadkan pada Jun 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required