Honda City 2020 generasi kelima dilancarkan — empat varian, RS e:HEV, Honda Sensing; harga dari RM74k

Honda City 2020 generasi kelima dilancarkan — empat varian, RS e:HEV, Honda Sensing; harga dari RM74k

Honda Malaysia hari ini secara rasminya memperkenalkan model City 2020 generasi kelima untuk pasaran tempatan. Sebelum ini, kita sudah pernah melihat dengan agak terperinci penawarannya yang paling tinggi, varian 1.5L RS i-MMD yang mana harga jualannya hanya akan diumumkan pada Januari 2021, kerana serahannya juga akan dilakukan tahun depan.

Ini diikuti oleh varian S (RM74,191.27), E (RM81,664.82) dan V (RM86,561.45) – semua harga ini dengan pengecualian SST hingga 31 Disember 2020. Bermula Januari, harga tanpa pengecualian SST masing-masing adalah seperti berikut; RM76,800 (S), RM84,800 (E) dan RM89,800 (V).

Honda City generasi kelima ini memiliki ukuran dimensi 4,553 mm panjang, 1,748 mm lebar dan 1,467 mm tinggi. Ini menjadikannya 111 mm lebih panjang, 54 mm lebih lebar dan 10 mm lebih rendah berbanding versinya yang lama. Jarak antara rodanya pula ialah 2,600 mm. Kapasiti ruang barangan di belakang ialah 409 liter bagi varian RS, manakala baki tiga laigi varian mempunyai 519 liter.

Honda City 2020 generasi kelima dilancarkan — empat varian, RS e:HEV, Honda Sensing; harga dari RM74k

Bagi aspek luaran, spesifikasinya termasuklah lampu utama LED baru (hanya bagi varian RS dan V), DRL LED serta lampu belakang yang juga dari jenis LED. Varian RS juga datang dengan kit aksesori dalam bentuk gril hitam berkilat, lip depan dengan corak gentian karbon, diffuser pada bampar belakangnya serta perumah cermin sisi dan spoiler belakang juga dalam warna hitam berkilat. Hanya varian RS yang menggunakan rim 16-inci dua-tona, dengan varian lain hanya menggunakan rim warna perak.

Bagi ruang dalam, rekaan papan pemuka baru menghiasi City 2020 ini seperti yang dapat dilihat pada varian RS. Dengan permukaan bahagian atasnya ringkas, antara sentuhan kelainan diberikan pada reka letak bersegi corong udaranya, yang kini dalam kedudukan menegak. Di bahagian tengah, corong berkenaan mengapit skrin sentuh dalam saiz besar. Di bawahnya pula terletak tombol dan suis kawalan pendingin hawa zon tunggal. Di bawahnya lagi, terdapat soket 12-Volt dan dua slot USB.

Stereng (electric power steering) pula diberikan balutan kulit dengan jahitan benang merah untuk nampak elegan dan sporty. Ia turut lengkap dengan tombol dan suis kawalan sistem infotainmen dan bantuan pemanduan yang ada. Tidak lupa, varian tertinggi ini juga didatangkan dengan paddle shifter. Butang penghidup enjin pula terletak di sebelah kanan, sedikit di belakang stereng, dalam tona cahaya merah.

Honda City 2020 generasi kelima dilancarkan — empat varian, RS e:HEV, Honda Sensing; harga dari RM74k

Panel kluster bagi memaparkan maklumat pemanduan pula terdiri daripada dua meter di kiri dan kanannya, dengan semua paparan digital dan berwarna. Meter di sebelah kanan ialah speedometer, manakala di sebelah kiri memaparkan maklumat dan keadaan bateri serta pengecasannya. Bahagian tengah pula memaparkan status pengaktifan teknologi bantuan pemanduan. Satu lagi peningkatan yang wajar disebut ialah penggunaan brek parkir elektronik pada varian tertinggi ini.

Tempat duduknya pula menggunakan gabungan material, terdiri daripada kulit (permukaan licin dan juga kesat) yang dilengkapkan juga dengan fabrik. Seperti tema “sport” yang dipotretkan pada varian RS, benang merah digunakan sebagai kontras pada keseluruhan ruang dalamnya.

City baru ini juga bakal dilengkapi dengan Honda Sensing. Pakej keselamatan berkenaan tidak ditawarkan untuk pasaran Thailand. Malaysia akan jadi pasaran pertama yang menerima sistem itu untuk model City. Varian RS akan menerima ciri keselamatan berkenaan yang terdiri daripada fungsi-fungsi seperti berikut:

  • Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Collision Mitigation Braking System (CMBS)
  • Forward Collision Warning (FCW)
  • Lane Keeping Assist System (LKAS)
  • Road Departure Mitigation (RDM)
  • Lane Departure Warning (LDW)
  • Auto High-Beam (AHB)

Sistem Honda Sensing menampilkan sebuah kamera di depan untuk mengesan sitausi serta pejalan kaki atau penunggang basikal. Model ini juga akan menerima sistem kamera sisi Honda LaneWatch. Ciri ini akan ditawarkan bermula satu varian di bawah RS, iaitu V Grade, sama seperti penawaran untuk model HR-V sebelum ini – walaupun SUV kompak itu tidak dilengkapi Honda Sensing.

Pilihan warna luaran kereta ini juga telah didedahkan, ada lima semuanya – Modern Steel Metallic, Passion Red Pearl, Platinum White Pearl, Crystal Black Pearl dan Lunar Silver Metallic. Malaysia akan jadi negara pertama yang menawarkan City dalam sistem janaan kuasa i-MMD hibrid, yang sebelum ini pernah ditawarkan pada Jazz terlebih dahulu.

Sistem i-MMD berkenaan menampilkan enjin 1.5 liter i-VTEC kitaran Atkinson berkuasa 98 PS (pada 5,600-6,400 rpm) dengan 127Nm tork (pada 4,500-5,000 rpm) yang digandingkan dua motor elektrik (menjana 109 PS (dari 3,500-8,000 rpm) dan 253 Nm (dari 0-3,000 rpm). Untuk ini, versi RS mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 9.9 saat dengan laju maksimum 173 km/j. Kadar penggunaan minyak pula ialah 3.77 L/100 km. Transmisi pula menggunakan e-CVT.

Bagi tiga varian lain – S, E dan V – City 2020 menerima enjin 1.5 liter petrol konvensional, tetapi tidak sama dengan unit yang ada pada model generasi sebelumnya. Ia kini dikemaskini dengan kepala silinder aci sesondol berkembar (DOHC i-VTEC) yang menjana sebanyak 121 PS pada 6,600 rpm dan 145 Nm tork pada 4,300 rpm.

Kuasa disalurkan ke roda depan melalui transmisi CVT. Bagi varian V pula, ia mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 10.4 saat (laju maksimum 195 km/j), manakala bagi S dan E dalam masa 10.2 saat (laju maksimum 196 km/j).

Selain itu, dua varian teratas Honda City 2020 ini dilengkapi dengan enam beg udara, manakala dua varian paling bawah hanya ada empat beg udara. Semua varian bagaimanapun datang lengkap dengan ciri kestabilan VSC. Tidak lupa, City terbaru ini juga telah menerima penarafan lima-bintang bagi ujian ASEAN NCAP.

Model ini juga didatangkan dengan jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan, dengan kos buruh percuma bagi lima kali servis dalam tempoh lima tahun atau 100,000 km. Bagi varian RS, bateri Lithium-ion bagi sistem hibridnya diberi jaminan lapan-tahun tanpa had perbatuan.

Honda City 1.5L RS e:HEV 2020

Honda City 1.5L V 2020

Honda City 1.5L E Modulo 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required