Hyundai Bayon diperkenalkan di Eropah – SUV hibrid ringkas 1.0L T-GDI dengan kuasa sehingga 120 PS

Hyundai Bayon diperkenalkan di Eropah – SUV hibrid ringkas 1.0L T-GDI dengan kuasa sehingga 120 PS

Selepas beberapa kali teaser dikeluarkan, Hyundai Bayon akhirnya diperkenalkan untuk pasaran Eropah dalam beberapa pilihan enjin iaitu 1.0 liter T-GDI direct-injection dengan hibrid ringkas 48-volt dalam dua talaan kuasa (120 PS dan 100 PS), enjin sama tetapi tanpa bantuan hibrid, serta enjin petrol NA 1.2 liter MPI berkuasa 84 PS.

Varian paling tinggi, iaitu petrol hibrid ringkas itu boleh dipadankan bersama transmisi manual pintar (iMT) enam kelajuan ataupun automatik klac berkembar tujuh kelajuan, sementara enjin 1.0 liter tanpa sistem hibrid pula boleh dipadankan bersama unit manual enam kelajuan atau automatik klac berkembar tujuh kelajuan. Enjin NA 1.2 liter MPI pula datang dengan transmisi manual lima kelajuan.

Lampu hadapan Bayon menggunakan rekaan seperti Kona, dengan susunan bertingkat, di mana bahagian atas yang nipis adalah untuk DRL, sementara bahagian bawah adalah untuk lampu utama. Semua lampu untuk SUV ini menggunakan unit LED manakala bamparnya pula mempunyai bentuk seperti bampar i20 N Line.

Hyundai Bayon diperkenalkan di Eropah – SUV hibrid ringkas 1.0L T-GDI dengan kuasa sehingga 120 PS

Di belakang, lampunya mempunyai pencahayaan seperti anak panah dan pergi ke tepi, ia dipasang dengan kemasan plastik yang bermula dari lengkuk roda hadapan hinggalah ke belakang – satu gaya biasa SUV. Di bahagian tengah bampar terdapat kemasan seperti skid plate.

Bagi roda, bergantung kepada varian, Bayon boleh datang dengan rim 16, 17 ataupun 15 inci. Ukuran dimensi kenderaan ini adalah 4,180 mm panjang, jarak roda 2,580 mm, lebar 1,775 mm dan tinggi 1,490 mm (10 mm lebih tinggi apabila menggunakan rim 17 inci). Menurut Hyundai, apabila menggunakan rim 17 inci juga, jarak dari tanahnya menjadi 183 mm.

Masuk ke dalam, penumpang disediakan dengan ruang kaki 1,072 mm di hadapan dan 882 mm di belakang, sementara ruang barangan pula berkapasiti 411 liter. Untuk infotainmen, ia boleh datang dengan skrin AVN 10.25 inci atau Display Audio 8.0 inci yang boleh disambung dengan Apple CarPlay serta Android Auto.

Hyundai Bayon diperkenalkan di Eropah – SUV hibrid ringkas 1.0L T-GDI dengan kuasa sehingga 120 PS

Dua soket USB disediakan di bahagian hadapan kenderaan sementara di belakang terdapat satu lagi soket USB. Untuk yang berada di bahagian hadapan, satu daripadanya boleh disambungkan kepada sistem infotainmen dan menyediakan operasi pemindahan data. Turut disediakan adalah pad mengecas tanpa wayar.

Bayon juga mendapat servis atas talian Hyundai Bluelink, yang termasuk Connected Routing serta ciri baru User profile. Satu lagi ciri baru bagi Bluelink adalah integrasi kalendar, di mana pengguna boleh memaparkan kalendar Google atau Apple mereka pada unit infotainmen.

Menurut Hyundai, sistem navigasi Bayon juga boleh mengimport alamat daripada temu janji dalam jadual, sekiranya ada. Turut disertakan dalam Bluelink ini adalah informasi tempat letak kereta, pengenalan suara atas talian, fungsi mencari kenderaan, memerhati sama ada kereta kunci atau tidak berserta statusnya melalui aplikasi, dan notifikasi penyelenggaraan.

Hyundai Bayon diperkenalkan di Eropah – SUV hibrid ringkas 1.0L T-GDI dengan kuasa sehingga 120 PS

Melalui pakej keselamatan Hyundai SmartSense yang diberikan pada Bayon, Hyundai mengatakan ia adalah yang terbaik di dalam kelasnya. SUV segmen B ini mendapat Lane Following Assist serta Forward Collision Avoidance Assist (kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal) yang boleh membrek sekiranya perlu.

Turut disertakan adalah Junction Turning (boleh brek sendiri sekiranya terdapat risiko kemalangan di persipangan), Smart Cruise Control, Driver Attention Warning, Leading Vehicle Departure Alert, Rear Occupant Alert Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist serta Parking Assist.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required