Jeep Grand Cherokee Trackhawk kini di M’sia – SUV dengan enjin V8 6.2L Supercharged 707 hp, RM869k!

Jeep Grand Cherokee Trackhawk kini di M’sia – SUV dengan enjin V8 6.2L Supercharged 707 hp, RM869k!

Kita di Malaysia mungkin tak berpeluang untuk melihat antara muscle car produksi Amerika Syarikat yang paling berkuasa iaitu Dodge Charger SRT Hellcat dijual di sini. Tetapi untuk anda yang berduit dan mahu merasa penangan Hellcat berkenaan, ini dia SUV yang menggunakan enjin sama dengan Hellcat – Jeep Grand Cherokee Trackhawk sudah di bawa ke pasaran tempatan oleh TAHB Automotive!

Trackhawk yang dijual pada pasaran Malaysia ini adalah versi kemaskini model 2020. Ia dijana oleh enjin V8 6.2 liter dengan pendesak Supecharger, menghasilkan 707 hp dan tork maksima 875 Nm – angka yang sama dihasilkan Dodge Charger dan Challenger, namun hanya 3 hp kurang dari SUV Dodge Durango SRT Hellcat.

Model pasaran Malaysia ini juga datang standard dengan rim aluminium 20-inci, dibaluti tayar run-flat Pirelli Scorpion Zero bersaiz 295/45R20. Manakala untuk sistem brek pula, ia dibekalkan dengan cakera berliang 400 mm bersama angkup enam-omboh di depan, serta cakera 350 mm dan angkup empat omboh di belakang.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk kini di M’sia – SUV dengan enjin V8 6.2L Supercharged 707 hp, RM869k!

Grand Cherokee Trackhawk ini juga diberikan mod pemanduan yang boleh dipilih, bersama tetapan penyerap hentak adaptif Selec-Track, iaitu mod Track, Sport, Auto, Snow dan Tow.

Pada bahagian kabin pula, Grand Cherokee Trackhawk ini menampilkan upholsteri kulit Laguna bersama serlahan jahitan benang dan juga logo Trackhawk pada perehat tempat duduk hadapan. Model ini juga diberikan pemanas dan juga aliran pendingin hawa pada tempat duduk hadapan, manakala di belakang hanya diberikan pemanas.

Kabin SUV ini juga diberikan sistem active noise cancellation, pendingin hawa automatik dua-zon, dan juga bumbung suria panaromik.

Untuk hiburan pula, model ini diberikan sistem infotainmen UConnect 4C dengan skrin 8.4-inci bersama sistem navigasi GPS dan juga sokongan Apple CarPlay serta Android Auto, dihubungkan kepada sistem bunyi premium Harman Kardon 825-watt dengan 19-pembesar suara.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk kini di M’sia – SUV dengan enjin V8 6.2L Supercharged 707 hp, RM869k!

Ia juga diberikan kamera undur ParkView dengan bantuan parkir selari dan serenjang. Manakala untuk keselamatan, SUV ini hadir dengan tujuh-beg udara termasuk pada bahagian tirai dan lutut pemandu.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk ini dijual pada harga RM869,000 tidak termasuk pendaftaran, cukai jalan dan insuran. Dan, satu kelebihannya sebagai SUV di Malaysia, ia tampil dengan bayaran cukai jalan yang lebih menarik – dengan enjin 6,166 cc, pemilik Trackhawk perlu membayar cukai jalan bernilai RM6,705.60 setahun, berbanding enjin dengan kapasiti sama pada sedan memerlukan cukai jalan dibayar pada kadar RM16,377!

Harga yang dinyatakan ini turut mengambilkira pengecualian cukai jualan sebanyak 50% untuk kenderaan CBU sehingga 30 Jun 2021 ini. Jika anda rasa Trackhawk ini terlalu melebih-lebih, anda boleh memilih Jeep Grand Cherokee SRT yang turut telah dibawa dan dilancarkan oleh TAHB Automotive, dijual pada harga RM718,000 – lebih perincian berkenaannya pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required