Kaji selidik pelupusan kereta lama – adakah perlu had umur kenderaan, bagaimana caranya? Sertai sekali

Kaji selidik pelupusan kereta lama – adakah perlu had umur kenderaan, bagaimana caranya? Sertai sekali

Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), dengan kerjasama Program Penilaian Kenderaan Baru Asean (Asean NCAP) kini sedang menjalankan kaji selidik terhadap tanggapan orang awam berkenaan polisi kenderaan berusia (ELV) di Malaysia. Subjek ini muncul kembali selepas usul skim pelupusan suka rela diketengahkan pada tahun 2009, tetapi ditarik kembali akibat bantahan orang awam.

Kaji selidik ini dibuat bagi mendapatkan pandangan orang ramai berkenaan pelupusan kenderaan – adakah patut terdapat had umur bagi sesebuah kenderaan, dan jika ya, berapa pula umur yang dibenarkan sebelum ia perlu dilupuskan? Anda boleh memilih antara sepuluh hingga 40 tahun, ataupun sepatutnya tiada had umur langsung.

Beberapa cara untuk melaksanakan pelupusan turut dimuatkan sekali dalam kaji selidik ini dan ia termasuk seperti memberikan insentif kepada pemilik kenderaan lama untuk melupuskan kenderaan mereka, atau menawarkan rebat untuk pembelian kenderaan baru.

Kaji selidik pelupusan kereta lama – adakah perlu had umur kenderaan, bagaimana caranya? Sertai sekali

Selain daripada itu, kaji selidik ini juga ada memberikan soalan sama ada pemeriksaan berkala perlu dilakukan oleh pemilik kenderaan persendirian (seperti di UK), dan beberapa cadangan lain seperti meningkatkan premium insurans untuk kenderaan yang berusia lebih 10 tahun, mengehadkan umur kenderaan yang boleh digunakan atas jalan, melalui ujian Asean NCAP dan pelbagai lagi.

Dalam salah satu muka surat kaji selidik ini, MIROS ada menyatakan, “kajian menunjukkan bahawa risiko kemalangan maut adalah lebih tinggi bagi kenderaan yang lebih berusia. Inisiatif ELV ini dilakukan dikebanyakan negara-negara bagi memastikan keselamatan pengguna dan memastikan kelestarian ekosistem industri automotif.”

Apa pula pendapat anda tentang skim pelupusan kenderaan lama ini di negara kita? Berapa ramai yang masih menggunakan kenderaan lama sehingga sekarang? Nyatakan sendiri supaya suara anda didengari oleh pihak yang berkenaan, dengan menyertai kaji selidik ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required