Litar Antarabangsa Open Road akan dibuka di Langkawi pada 2023 – Nurburgring versi timur!

Litar Antarabangsa Open Road akan dibuka di Langkawi pada 2023 – Nurburgring versi timur!

Selepas pengumuman yang dibuat oleh Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor bahawa akan ada sebuah litar berprestasi tinggi dibuka di Bukit Malut Langkawi, ini perincian yang baru kami terima – litar berkenaan akan di bangunkan oleh Open Road Asia, dan bakal digelar sebagai Litar Antarabangsa Open Road (ORIC).

Menurut kenyataan dari pengasas dan penasihat kumpulan ORIC Dato David Goh, litar sepanjang 5.8 km berkenaan bakal dibuka pada suku ketiga 2023. Namun agak berlawanan dengan kenyataan Menteri Besar Kedah yang mengatakan litar ini bukan untuk berlumba tetapi hanya untuk pemanduan berprestasi tinggi, ORIC pula menyatakan bahawa infrastruktur canggih yang bakal mereka bina ini akan memenuhi standard FIA Grade 2, FIM Grade B dan juga kelayakan CIK-FIA.

Ini membolehkan mereka menjalankan perlumbaan empat roda di bawah seliaan FIA dan dua roda di bawah seliaan FIM, sekaligus membolehkan ORIC menganjurkan perlumbaan-perlumbaan berkelas dunia kecuali Formula 1, tulis kenyataan yang dikeluarkan.

David Goh juga menyifatkan litar yang akan dibina berteraskan impiannya yang sudah lama dipendam ini sebagai “Nurburgring Timur” – berdasarkan gambaran litar yang dibuat, ia bukan sahaja mempunyai litar utama, malah turut mempunyai satu lagi litar pada sebelah dalam yang dipenuhi dengan selekoh hairpin berturut-turut seperti laluan jalan bukit.

Selain dari litar, ORIC juga bakal menyediakan pusat membeli-belah yang menampilkan jenama-jenama rekaan mewah, serta hotel mewah lima-bintang lengkap dengan kolam renang persendirian.

“ORIC menggabungkan litar yang cantik dan mencabar di atas pemandangan yang menakjubkan di Bukit Malut, Pulau Langkawi bagi menggembirakan dan mengujakan peminat sukan permotoran, pasukan lumba, pemilik-pemilik kereta dan pengeluar kenderaan dari seluruh dunia,” kata David Goh.

Litar Antarabangsa Open Road akan dibuka di Langkawi pada 2023 – Nurburgring versi timur!

Pulau Langkawi terkenal dengan ‘longgokan’ kereta-kereta mewah – disebabkan ia adalah pulau bebas cukai, ramai yang membeli model-model eksotik berkenaan dengan mendaftarkannya di situ bagi mendapatkan harga tanpa cukai yang lebih rendah, tetapi ia hanya boleh keluar dari pulau berkenaan mengikut jumlah kuota hari yang telah ditetapkan kerajaan.

Menteri Besar Kedah sebelum ini ada memberitahu bahawa ketika ini terdapat kira-kira 1,600 pemilik kereta berkuasa tinggi di Langkawi yang menikmati pengecualian cukai ketika membeli kenderaan berkenaan – walaupun memiliki kereta yang hebat, namun pergerakannya agak terbatas.

Jadi dengan adanya litar ini, mungkin akan menjadi satu lagi sebab mengapa anda perlu beli kereta sport, supercar dan hypercar yang didaftarkan di Langkawi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required