Mazda CX-30 EV ditampilkan di Auto Shanghai

Mazda CX-30 EV ditampilkan di Auto Shanghai

Mazda CX-30 EV telah pun ditampilkan di Auto Shanghai 2021 yang sedang rancak berlangsung. Ia merupakan kenderaan elektrik produksi semasa kedua dari jenama itu, yang diperkenalkan dalam acara yang sama selepas MX-30. Disasarkan dijual pada tahun ini menerusi Changan Mazda – kerjasama antara Changan Automobile dan Mazda – crossover semua-elektrik ini akan menampilkan penjana kuasa e-SkyActiv.

Walau bagaimana pun, Mazda masih belum mendedahkan informasi mengenai penjana kuasanya, tetapi menyatakan CX-30 berkongsi SkyActiv-Vehicle Architecture dengan MX-30 (dan Mazda 3), jadi kami jangkakan ia juga berkongsikan spesifikasi yang sama.

MX-30 dilengkapi dengan motor elektrik hadapan dengan kadar 143 PS (141 hp atau 105 kW) dan tork 264 Nm, yang dijanakan oleh bateri lithium-ion 35.5-kWh. Bateri tersebut menyokong kedua-dua pengecasan AC dan DC, dengan AC yang berkeupayaan menerima input maksimum hingga 6.6 kW menerusi sambungan Type 2. Sementara pengecas DC pula menerusi sambungan CCS, dan dengan input 50-kW, dengan capaian pengecasan 80% mampu dilakukan antara 30 hingga 40 minit.

Bagi aspek rekaannya, CX-30 EV berbeza dengan model biasa, hasil penambahan jarak kelegaan tanah (ground clearance) untuk ruang penempatan pek bateri yang diletakkan di lantai. Ciri lain yang ditampilkan termasuklah bumper lip, gerbang roda yang menyerlah, pemijak tepi, rel bumbung dan rocker panel dengan penjenamaan e-SkyActiv.

CX-30 EV menjadi EV pertama dari jenama ini ditawarkan di China, dan ia mungkin menjadi model eksklusif di pasaran, sementara MX-30 pula untuk pasaran di luar China. Perincian lanjut untuk crossover semua-elektrik ini akan didedahkan sepenuhnya tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required