BMW dan Ford labur RM536 juta dalam syarikat pembuat bateri solid untuk bateri EV lebih murah

BMW dan Ford labur RM536 juta dalam syarikat pembuat bateri solid untuk bateri EV lebih murah

BMW Group, Ford dan syarikat modal usaha niaga Volta Energy Technologies telah menyuntik pelaburan sebanyak USD$130 juta (RM536 juta) ke dalam syarikat pembuat bateri solid, Solid Power. Langkah ini menyusul sebaik sahaja BMW mengumumkan bahawa mereka akan menampilkan teknologi bateri baharu yang mengujakan pada 2025, dalam ucaptama Neue Klasse yang dibuat pada April lalu.

Dana yang disuntik berkenaan akan membolehkan Solid Power memproduksi bateri automotif dalam skala penuh, meningkatkan pengeluaran material yang berkaitan serta, mengembangkan kebolehan produksi sendiri untuk integrasi kenderaan masa hadapan. Operasi dijangka akan bermula pada awal 2022.

“BMW dan Ford sekarang merupakan peneraju dalam perlumbaan menghasilkan bateri solid untuk menjana kereta elektrik. Solid Power kini merancang untuk memulakan produksi bateri berskala-automotif pada barisan produksi perantis syarikat pada awal 2022 kerana rakan kerjasama kami terus memberikan komitmen terhadap usaha pengkomersialan Solid Power,” kata CEO Solid Power, Doug Campbell.

BMW Group dan Ford mensasarkan untuk menggunakan bateri solid berkuasa tinggi keluaran Solid Power yang lebih murah untuk model-model baharu mereka pada masa akan datang.

Bateri berkenaan, yang turut boleh dihasilkan menggunakan infrastruktur penghasilan bateri lithium-ion sedia ada, mempunyai ketumpatan tenaga lebih tinggi, membolehkan ia menawarkan jarak gerak yang lebih jauh dengan kos lebih rendah berbanding bateri sel lithium-ion terbaik dalam pasaran buat masa sekarang. Malah bateri solid ini juga jauh lebih selamat untuk digunakan dengan risiko terjadi kebakaran yang lebih rendah.

BMW dan Ford labur RM536 juta dalam syarikat pembuat bateri solid untuk bateri EV lebih murah

Buat masa sekarang Solid Power menghasilkan bateri solid sepenuhnya pelbagai lapisan berkuasa 20 ampere jam (Ah) menerusi barisan pengeluaran secara berterusan. Ford dan BMW Group bakal menerima sel skala penuh 100 Ah untuk kegunaan ujian kelayakan automotif dan integrasi kenderaan mereka bermula pada 2022.

“Teknologi bateri solid ini adalah mustahak untuk kenderaan elektrik akan datang, dan sebab itu mengapa kami buat pelaburan secara terus,” kata Ted Miller, pengurus subsistem elektrifikasi dan penyelidikan bekalan kuasa Ford.

“Dengan meringkaskan rekaan bateri solid berbanding bateri lithium-ion, kami mampu untuk meningkatkan jarak gerak kenderaan, menambahbaik ruang dalaman serta ruang kargo, memberikan kos lebih rendah dan juga lebih nilai kepada pelanggan dan apa yang lebih efisien adalah integrasi teknologi bateri solid ini kedalam proses produksi bateri lithium ion,” tambahnya lagi.

Dalam masa yang sama, Toyota dijangka akan mendedahkan model prototaip yang dibekalkan dengan pek bateri solid pada tahun ini. Gergasi automotif Jepun berkenaan mempunyai lebih 1,000 paten berkenaan bateri solid, serta telah bergabung dengan Honda, Nissan, pembuat bateri dan juga kerajaan Jepun sendiri bagi mempercepatkan pembangunannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required