Mahle hasilkan motor elektrik tanpa magnet, tanpa elemen nadir bumi serta bebas penyelenggaraan

Mahle hasilkan motor elektrik tanpa magnet, tanpa elemen nadir bumi serta bebas penyelenggaraan

Pembuat komponen automotif dari Jerman, Mahle mengumumkan mereka kini sedang membangunkan motor elektrik untuk kegunaan kereta elektrik yang didakwa tidak menggunakan magnet dan juga sebarang elemen bahan nadir bumi. Menurut syarikat tersebut, ini bukan sahaja menjadikan penghasilan motor elektrik berkenaan lebih mesra alam, malah ia juga memberikan kelebihan dari segi kos dan juga memastikan sumber bahan yang sentiasa ada.

Mahle menerangkan bahawa ciri utama pada motor elektrik baharu ini adalah pada pemindahan kuasa yang dibuat secara induktif dan juga tanpa sentuhan, membolehkan ia beroperasi tanpa sebarang kelusuhan serta sangat efektif pada kelajuan tinggi – didakwa mempunyai kadar efisien melebihi 95% pada hampir semua titik operasi yang sebelum ini hanya dicapai oleh jentera lumba Formula E!

Juga disebabkan tiada sebarang sentuhan dalam pemindahan kuasa elektrik antara komponen yang pegun dan bergerak dalam motor berkenaan, Mahle juga menyifatkan produk baharu mereka ini sangat tahan lama dan juga tidak memerlukan sebarang penyelenggaraan, dan ia sesuai untuk apa sahaja aplikasi.

Menurut Mahle lagi, motor elektrik ini juga dihasilkan agar ia mudah untuk diskalakan semula, jadi ia boleh beroperasi untuk menggerakkan pelbagai jenis kenderaan dari kereta subkompak sehingga kepada kenderaan komersial.

“Dengan motor elekrik baharu kami, kami menjalankan tanggungjawab kami sebagai syarikat yang beroperasi secara lestari. Menyisihkan magnet dan juga penggunaan elemen nadir bumi menawarkan potensi besar bukan sahaja dari perspektif geopolitik tetapi juga berkenaan dengan penggunaan alam dan sumber daya yang bertanggungjawab,” kata Micheal Frick, pengerusi, ahli lembaga pengurusan (sementara) dan CFO Mahle.

“Motor tanpa magnet kami dapat digambarkan sebagai kejayaan, kerana ia memberikan pelbagai kelebihan yang tidak pernah digabungkan di dalam produk jenis ini. Hasilnya, kami dapat menawarkan pelanggan produk dengan keberkesanan luar biasa pada kos yang agak rendah,” kata Dr. Martin Berger, naib presiden korporat penyelidikan dan kejuruteraan termaju Mahle.

Mahle turut menjelaskan bahawa dalam pembangunan motor elektrik tersebut mereka menggunakan proses simulasi yang inovatif di mana pelbagai rekaan motor dilaras dengan pelbagai parameter sehingga tahap optimum dicapai. Pendekatan ini jelas lebih pantas dan murah dari proses konvensional, dan membolehkan mereka mewujudkan situasi teknikal yang diperlukan bagi mempercepatkan kelestarian mobiliti elektrik di seluruh dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required