Kereta elektrik mungkin akan sebabkan 100k orang hilang kerja, “debat jujur” diperlukan – CEO Daimler

Kereta elektrik mungkin akan sebabkan 100k orang hilang kerja, “debat jujur” diperlukan – CEO Daimler

Peralihan dari kereta dengan kuasa bahan api fosil kepada kuasa elektrik bukan semudah yang disangka. Ia bukan hanya berkisar berapa cepat sesebuah bateri itu dapat dicaj semula serta jaringan sistem pengecaj yang luas sahaja – oleh kerana binaan motor elektrik yang lebih ringkas dari enjin pembakaran dalaman, perkara ini mungkin akan menyebabkan ramai pekerja hilang punca pendapatan mereka di barisan produksi.

Menurut CEO Daimler, Ola Kallenius dalam temuramah bersama The Financial Times, jenama utamanya iaitu Mercedes-Benz sudah pun bersedia untuk peralihan sepenuhnya kepada teknologi elektrifikasi selari dengan desakan Kesatuan Eropah yang mahukan peralihan tersebut berlaku lebih cepat, namun satu debat terbuka berkenaan impak terhadap pekerjaan ini perlu diadakan.

“Semua orang tahu bahawa lebih masa buruh diperlukan bagi memasang dan menghasilkan unit rangkaian kuasa berasaskan pembakaran berbanding rangkaian kuasa elektrik,” katanya sebagai respon kepada amaran dari presdien IG Metall (kesatuan pekerja logam di Jerman) Joerg Hofmann, yang menyatakan bahawa menerusi kajian yang dibuat oleh Institut Ifo menunjukkan peralihan ke kereta elektrik akan menyebabkan sekitar 100,000 pekerjaan akan terjejas menjelang 2025.

Secara spesifiknya ia akan menjejaskan pekerjaan untuk mereka yang berada di barisan produksi enjin pembakaran dalaman, dan angka tersebut mungkin akan menjadi lebih tinggi sekiranya syarikat-syarikat yang terlibat gagal untuk meningkatkan usaha bagi mengubah kemahiran pekerja-pekerja mereka.

Kallenius mengatakan bahawa Daimler akan menangani masalah ini dengan cara “tanggungjawab sosial”, dan buat masa sekarang mereka sedang dalam “dialog yang sangat konstruktif” dengan kesatuan sekerjanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required