Polis Pulau Pinang siasat insiden buat pusingan U dan lawan arus beramai-ramai elak kesesakan jalan raya

Polis Pulau Pinang mengumumkan mereka kini sedang menjalankan siasatan terhadap satu video yang tular memaparkan sejumlah kenderaan yang membuat pusingan U dan melawan arus di Lebuh Raya Tun Dr. Lim Chong Eu di Jelutong di negeri tersebut, lapor Kosmo.

Menurut Ketua Polis Daerah Timur Laut Asisten Komisioner Soffian Santong, siasatan itu dijalankan bagi mengenal pasti tarikh dan masa kejadian serta pemandu-pemandu yang terlibat.

“Polis meminta pihak yang merakam video tersebut atau orang ramai yang mempunyai maklumat untuk tampil bagi membantu siasatan.

“Pengguna jalan raya yang melakukan kesalahan melanggar peraturan lalu lintas yang boleh membahayakan nyawa orang lain boleh diambil tindakan di bawah Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Polis Pulau Pinang siasat insiden buat pusingan U dan lawan arus beramai-ramai elak kesesakan jalan raya

Soffian turut berkata, pihaknya juga menasihati pengguna jalan raya agar bertolak ansur dan bersabar jika terperangkap di dalam kesesakan jalan raya serta tidak mengambil tindakan yang boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain.

Video berdurasi kira-kira dua minit berkenaan memparkan sejumlah kenderaan yang terperangkap di dalam kesesakan jalan raya membuat pusingan U dan melawan arus di satu susur. Rakaman itu dipercayai dibuat oleh individu dari sebuah pangsapuri berdekatan lebuh raya itu.

Dianggarkan kira-kira 30 buah kenderaan melakukan tindakan itu yang dipercayai bagi mengelak kesesakan kerana sekatan jalan raya yang diadakan berdekatan Jambatan Pulau Pinang. Beberapa penunggang motosikal turut dilihat cuba mengelak daripada bertembung dengan kenderaan-kenderaan terbabit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required